Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 10

Medieadgangen og dens begrænsninger

- Side 306 -

...ikke, at visse reklameformer kan forbydes som stridende mod generalklausulen i markedsføringslovens § 3. Dette har bl.a. i tidligere tid været drøftet vedrørende fremsendelsen af uanmodede reklamebreve pr. e-mail, men der foreligger ingen danske retsafgørelser herom, og netop disse reklameformer er nu lovregulerede, se markedsføringslovens §10 om spam.

Læs på Jurabibliotek



Direkte markedsføring – tryksagsreklame og spam

- Side 320 -

Den nuværende regulering af spam i markedsføringslovens § 10 beror på EU-regulering. Denne er ganske indviklet og fremvokset over årene, og der er aktuelt fremsat væsentlige forslag i EU-retlig sammenhæng med potentielt stor betydning for området for elektroniske henvendelser mellem erhvervsdrivende og forbrugere.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...rådsdirektiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger, dernæst kom det såkaldte fjernsalgsdirektiv i rådsdirektiv 97/7/EF, der dannede grundlaget for indførelsen af spamregelen i dansk ret og endelig rådsdirektiv 02/58/EF, det såkaldte databeskyttelsesdirektiv.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Elektroniske henvendelser, såsom e-mails og telefax, vedrørende afsætning af varer eller tjenester må ikke rettes til nogen, jf. markedsføringslovens § 10, stk. 1, være sig private forbrugere eller erhvervsvirksomheder, medmindre den

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 322 -

...kunden i forbindelse med en tidligere handel med den erhvervsdrivende har oplyst deres e-mailadresse. Det er dog en forudsætning, at den erhvervsdrivende giver kunden klar og utvetydig mulighed for let og gebyrfrit at at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved enhver efterfølgende henvendelse.

Læs på Jurabibliotek



Utilbørlig og aggressiv markedsføring

- Side 331 -

...Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det samtykke til markedsføring, der var indhentet på denne måde, ikke var gyldigt efter markedsføringslovens § 2, nr. 14. I det omfang forsikringsselskabet havde anvendt samtykket til at rette henvendelse til en kunde med henblik på markedsføring, var der derfor tale om en overtrædelse af spamforbuddet i markedsføringslovens § 10.

Læs på Jurabibliotek



Sortlistesystemet i rådsdirektiv 2005/29 om urimelig handelspraksis

- Side 339 -

...bestemmelser i §§ 10 og 11 er nærmere omtalt nedenfor i kapitel VII.A.2. Se i øvrigt om dommene og deres betydning Jan Trzaskowski i U 2010B.145 samt lovforslag L 160 FT 2010-11 bag ophævelsen af markedsføringslovens §§ 10 og 11. Med disse domme fra EU-Domstolen har betydningen af, at rådsdirektiv 2005/29/EF er totalharmonisering, fået et reelt indhold.

Læs på Jurabibliotek