Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 10

Uanmodet henvendelse

- Side 383 -

...bestemmelse er en ordret gengivelse af den tidligere bestemmelse i § 6.og forbrugeraftaleloven.33. Forbrugeraftaleloven betegnes ofte dørsalgsloven. Dørsalgsloven Bestemmelsen er videreført fra 2005-markedsføringsloven, bortset fra stk. 3 og 4, der afløste den tidligere stk. 3. Bestemmelsen i § 10 implementerer artikel 13 i e-databeskyttelsesdirektivet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Marketing«.hvorved forstås en direkte henvendelse til en eller flere bestemte personer med markedsføring for øje. Enslydende reklamemeddelelser sendt til flere personer udgør også direkte markedsføring.66. Se de specielle bemærkninger til § 10 i L40/2016-17. Dette inkluderer eksempelvis enslydende breve, hvis de hver især er adresseret til en navn-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 384 -

Markedsføringslovens § 10 omfatter såvel reklame for konkrete produkter eller ydelser som henvendelser, der alene har til formål at skabe opmærksomhed om den erhvervsdrivendes navn (branding).

Læs på Jurabibliotek



Elektroniske fjernkommunikationsmidler

- Side 385 -

Bestemmelsen i markedsføringslovens § 10, stk. 1 (den såkaldte spam-bestemmelse) forbyder en erhvervsdrivende ved hjælp af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax at rette uanmodet henvendelse til nogen (erhvervsdrivende som forbruger) om afsætning af nogen ydelse, såkaldt »opt in«.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 387 -

...middel (f.eks. en sms). Tilsvarende forudsætter en virksomheds videregivelse af oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved direkte markedsføring et tilsvarende samtykke, jf. databeskyttelseslovens § 13, stk. 1, der eksplicit henviser til, at samtykket skal indhentes i overensstemmelse med reglerne i markedsføringslovens § 10.

Læs på Jurabibliotek



Andre fjernkommunikationsmidler

- Side 388 -

...reklamemateriale, der medfølger andet materiale, f.eks. en skrivelse fra banken.2121. Bemærkningerne nævner det direkte, FT 1999-2000, tillæg A, s. 2265. Bladindstik er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse også omfattet. Hermed menes brochurer mv., der indlægges i aviser og andre tidsskrifter.2222. For en kritik heraf, se Blume i U 2001B.95, specielt s. 99.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 390 -

...adgangen til at frabede sig sådanne henvendelser skal være nem. Dette kan ske ved opgivelse af et telefonnummer eller en dertil indrettet kupon. Der er ikke krav om, at afvisningen af yderligere henvendelser skal kunne ske helt omkostningsfrit for modtageren af det direkte markedsføringsmateriale, f.eks. via fremsendelse af en frankeret svarkuvert.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...gøre indsigelse er udløbet. Virksomheden kan ikke kræve betaling for behandlingen af en indsigelse, jf. stk. 4. Datatilsynet har i forbindelse med en forespørgsel udtalt, at en virksomhed skal oplyse kunden om retten til at gøre indsigelse, hver gang »virksomheden ønsker at videregive eller på andres vegne anvende oplysninger i markedsføringsøjemed,

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 391 -

...erhvervsregistre, som i henhold til lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov er beregnet til at informere offentligheden, samt andre oplysninger, hvis den registrerede har givet udtrykkeligt samtykke dertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse med markedsføringslovens § 10.2828. Om den kommende databeskyttelseslov, se lovforslaget L68/2017.

Læs på Jurabibliotek


Forbrugeraftaleloven (dørsalgsloven)

Markedsføringslovens § 10, stk. 6, henviser i forbindelse med telefonisk henvendelse til forbrugeraftalelovens regler om uanmodet henvendelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 393 -

...at gøre ugyldighedsindsigelsen gældende. Se hertil U 1999.1120 Ø, hvor der ved personlig henvendelse i et privat hjem var indgået en tegningsaftale om køb af en kommanditanpart. Kunden havde i fem år undladt at reagere på adskillige opkrævninger, rykkere og andet materiale. I en inkassosag blev kunden herefter dømt til at betale det krævede beløb.

Læs på Jurabibliotek


Henvendelse på anmodning

Uanset forbudsbestemmelserne i markedsføringslovens § 10, stk. 1, og 4 og forbrugeraftalelovens § 4 kan den erhvervsdrivende rette henvendelse, når det sker på anmodning, jf. markedsføringslovens § 10, stk. 5.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...stk. 1. Se i denne forbindelse U 1994.924 V. Ligeledes skal anmodningen være konkretiseret. Af bemærkningerne til markedsføringslovens § 10 fremgår følgende:3535. FT 1999-2000, tillæg A, s. 5946. »Et samtykke skal være konkretiseret i den forstand, at det klart og utvetydigt fremgår, hvad der meddeles samtykke til. Et samtykke til markedsføring ved

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 395 -

...mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser. Bestemmelserne i stk. 1-3 retter sig kun mod erhvervsdrivende. Ligeledes omfatter bestemmelserne kun henvendelser med henblik på afsætning. Modsvarende er henvendelser vedrørende køb ikke omfattet.

Læs på Jurabibliotek