- Side 99 -
De særlige forbud i MFL § 11 til beskyttelse af børn og unge ligger uden for handelspraksisdirektivets område og berøres ikke heraf.
- Side 114 -
...handelspraksisdirektivets betragtning 18, direktivets art. 5, stk. 3, samt sortlistens nr. 28 om reklamer, der direkte opfordrer børn til at købe eller til at overtale deres forældre til at købe de produkter, som reklamen vedrører. Sml. nedenfor pkt. 5.2. Risikoen for uovervejede impulskøb kan generelt være større, hvor forbrugeren i situationen tages med paraderne nede.
- Side 140 -
...økonomiske adfærd hos forbrugergrupper, der f.eks. pga. »alder« er særligt sårbare, og dels MFL § 11, stk. 1-3, der for handelspraksis rettet mod børn og unge forbyder visse utilbørlige virkemidler samt omtale af produkter »uegnede for børn og unge«.131131. Jf. FT 2016-17, L 40, Almindelige bemærkninger pkt. 9.2 samt bemærkningerne til § 3, stk. 2, og § 11.
(...)
...der i stk. 3 blev tilføjet en særlig beskyttelse møntet på børn og unges brug af sociale medier. Reglerne i MFL §11 skal ifølge lovbemærkningerne supplere den generelle bestemmelse i MFL § 3, stk. 2, med konkrete forbud mod bestemte virkemidler, jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 11, og FT 2021-22, L 13, Almindelige bemærkninger pkt. 2.7.2.
(...)
- Side 141 -
...disse antages at have krav på ekstra beskyttelse i tilfælde, hvor de er et direkte mål for visse pågående virkemidler i markedsføringen. Dette gælder efter § 3, stk. 2, uanset at forbrugernes økonomiske interesser ikke påvirkes. Hertil kommer som nævnt MFL § 11’s konkrete forbud mod brug af visse virkemidler i en handelspraksis rettet mod børn og unge.
(...)
...ses ikke at være ændret, selv om de nu suppleres af den særlige regel i MFL § 11. Ved sin blotte eksistens sætter reglen i § 11 – og dennes eksplicitte forbud mod brug af visse virkemidler i reklamer rettet mod børn og unge – dog yderligere fokus på problemstillingen, og i modsætning til generalklausulens bredere standard er den direkte strafbelagt.
(...)
- Side 142 -
...bedømmelsen vil skulle foretages i relation til den konkrete aldersgruppe, som markedsføringen henvender sig til. Det er indlysende, at en reklame, der henvender sig til mindre børn, skal vurderes anderledes end en reklame, der henvender sig til unge på 16-17 år. Ud over markedsføringens form og indhold må der herved tillige tages hensyn til produktets art.
(...)
- Side 143 -
Ifølge MFL § 11, stk. 1, er det forbudt i markedsføring rettet mod børn og unge direkte eller indirekte at opfordre til vold eller anden farlig eller hensynsløs adfærd – eller i øvrigt på utilbørlig måde at benytte sig af vold, frygt eller overtro som virkemidler.
(...)
...regler er indgrebsmuligheden imidlertid blevet skærpet. men reguleringen heraf blev skærpet i 2013 og igen i 2021. Det fremgår nu af MFL § 11, stk. 2, at markedsføring rettet mod børn og unge ikke må »indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til« rusmidler, herunder alkohol eller »andre produkter, der er uegnede for børn og unge under 18 år«.
(...)
- Side 144 -
...med virkning fra 2022 også omfatter markedsføringsmæssig omtale af andre produkter end rusmidler, hvor disse vurderes at være »uegnede« for børn og unge under 18 år. Dette omfatter ikke mindst produkter, der vurderes at være fysisk eller mentalt skadelige for børn og unge, f.eks. sundhedsfarlige produkter eller kosmetiske indgreb, tatoveringer m.v.
(...)
...særlig forsigtighed med brug af alkohol m.v. som virkemiddel i reklamer etc., hvis disse vises på offentlige steder, hvor der færdes børn, f.eks. i nærheden af skoler, fritidsklubber eller legepladser. Det samme gælder på sociale medier på internettet, hvor børn og unge færdes frit.136136. Jf. FT 2012-13, L 101, Almindelige bemærkninger pkt. 2.2.2.
(...)
...unge under 18 år ikke må udøves på eller via sociale medier, der tilhører eller fremstår som tilhørende børn og unge under 18 år, ligesom markedsføring rettet mod denne aldersgruppe på sociale medier heller ikke i øvrigt må anvende børn og unge under 18 år, medmindre anvendelsen indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt.
(...)
...børn og unges brug af disse nye muligheder. Begrebet »sociale medier« dækker over en lang række forskellige tjenester på internettet, hvor indholdet genereres af brugerne, og hvor brugerne f.eks. kan skrive sammen og dele billeder, videoer og lyd.137137. Jf. FT 2021-22, L 13, Almindelige bemærkninger pkt. 2.7.2 samt bemærkningerne til § 11, stk. 3.
(...)
- Side 145 -
besøge et antal barer og diskoteker med fri drikkevarer eller billige drinks samt »happy hour« og lignende. Resultatet vakte politisk opmærksomhed og foranledigede indsættelsen af den bestemmelse, som nu findes i MFL § 11, stk. 2, hvor ordlyden i relation til rusmidler er ændret fra »opfordre til« til »omtale af«. Dommen er derfor i dag retshistorie.
(...)
...for andres fester, og at diskoteket ikke selv havde udarbejdet opslagene, da markedsføringen blev foretaget efter aftale med diskoteket, og indtægterne fra festerne tilfaldt diskoteket, der også stod for personalet i baren og dørmænd. At markedsføringen reelt henvendte sig til børn under 15 år (elever i 9. klasse) ansås for en skærpende omstændighed.
- Side 161 -
...hvor selve markedsføringsmetoden rummer risiko for at påføre andre skade, jf. f.eks. dom fra Sø- og Handelsretten af 15.9.1978 (M 12/1978) om anbringelse af lightere i slikautomater eller lignende. Hvor en handelspraksis af denne art er rettet mod børn og unge, vil den specifikt kunne være i strid med MFL § 11, stk. 1 (opfordre til farlig adfærd).
- Side 261 -
...2014 udarbejdet en vejledning »Børn, unge og markedsføring«, som i skrivende stund dog endnu ikke er revideret efter 2017-loven. Sml. ovenfor pkt. 5.2. På området for markedsføring af alkoholholdige drikkevarer gælder særligt forbuddet i MFL § 11, stk. 2, mod enhver omtale af rusmidler, herunder alkohol, i markedsføring m.v. rettet mod børn og unge.
- Side 268 -
...menes, at Forbrugerombudsmanden kan føre tilsyn uden at give sig til kende som tilsynsmyndighed, f.eks. hvor en medarbejder skaffer sig adgang til lukkede fora på sociale medier. Der må naturligvis ikke forbindelse hermed anspores til ulovligheder, og brugen af skjult identitet skal altid baseres på en proportionalitetsvurdering i den givne situation.
- Side 299 -
...henvendelse med henblik på direkte markedsføring til en bestemt fysisk person, der enten er på Robinsonlisten, eller som har frabedt sig direkte markedsføring den erhvervsdrivende,4 MFL § 11, stk. 2, om markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år, hvor markedsføringen indeholder omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.
(...)
- Side 301 -
Bødeudmåling efter MFL § 37, stk. 7, nr. 4, hvor der er sket overtrædelse af MFL § 11, stk. 2 (børn og unge), sker efter følgende model, hvor der lægges vægt på overtrædelsens omfang: