- Side 24 -
...forbrugerkreditdirektivet (2008/48/EF og hertil 2014/17/EU med senere ændringer). Handelspraksisdirektivet – og de regler i markedsføringsloven, som implementerer dette – er da alene et supplement til disse særlige bestemmelser. Forbrugerkreditdirektivet er i dansk ret implementeret i MFL §§ 18-19 samt i kreditaftaleloven, jf. nedenfor pkt. 6.1.4.
- Side 68 -
...regler blevet endnu mere markant.5656. Art. 6 a i prismærkningsdirektivet (98/6/EF) blev ændret ved art. 2 i moderniseringsdirektivet (2019/2161/EU). Den nye art. 6 a regulerer spørgsmål om gennemsigtighed af prisnedsættelser, jf. hertil nu § 9 a i prismærkningsbekendtgørelsen (bkg. nr. 1696 af 14.12.2017 som ændret ved bkg. nr. 2292 af 3.12.2021).
- Side 158 -
...vildledningsreglerne i MFL §§ 5-6 (og § 20) fuldt ud også for banker og andre finansielle virksomheder. Det samme gør MFL § 18 om standardoplysninger ved markedsføring af forbrugerkredit. Reglen i MFL § 16 om ændring af gebyrer gælder derimod ikke for pengeinstitutter og realkreditinstitutter, jf. MFL § 1, stk. 3, samt nedenfor pkt. 6.1.3 note 157.
- Side 172 -
...gældende for boligkreditaftaler, mens § 18 omfatter alle andre kreditaftaler. Begge bestemmelser stiller krav om nærmere bestemte standardoplysninger, herunder oplysninger om kredittens pris. Formålet er – som ved andre prisoplysninger – at skabe større gennemsigtighed og dermed mulighed for at træffe beslutninger på et kvalificeret og oplyst grundlag.
(...)
...implementerer forbrugerkreditdirektivets art. 4 og art. 21, litra a (direktiv 2008/48/EF med senere ændringer) og skal ses i sammenhæng med oplysningskravene i kreditaftaleloven. MFL § 19 implementerer boligkreditdirektivets art. 11 (direktiv 2014/17/EU med senere ændringer) og skal ses i sammenhæng med bkg. nr. 1514 af 6.12.2023 om god skik for boligkredit.
(...)
- Side 173 -
...sige en »aftale, hvorved en kreditgiver yder eller giver tilsagn om at yde en forbruger kredit i form af henstand med betalingen, lån eller anden tilsvarende form for finansiel ordning, undtagen aftaler om løbende levering af tjenesteydelser eller varer af samme art, hvor forbrugeren betaler for ydelserne eller varerne i rater, så længe de leveres«.
(...)
- Side 174 -
...retningslinjer for markedsføring af kortfristede lån indgået som fjernsalgsaftaler, hvor lånets løbetid ikke overstiger 3 måneder (såkaldte kviklån). Reglerne gælder endvidere for »enhver markedsføring« af de pågældende kreditaftaler, hvad enten det er kreditgiverne selv eller kreditformidlere, der står for markedsføringen; se ad de sidste særligt § 18, stk. 4.
(...)
Det følger af MFL § 18, stk. 1, at enhver markedsføring af kreditaftaler over for forbrugere, som ikke er omfattet af MFL § 19, og som oplyser en rentesats eller talstørrelser vedrørende omkostningerne i forbindelse med forbrugerkredit, skal indeholde følgende standardoplysninger:
(...)
- Side 175 -
...MFL § 18, stk. 2. jf. disse paragraffers stk. 2. Efter § 18, stk. 2, skal oplysningerne i stk. 1 gives ved hjælp af »et repræsentativt eksempel«. Efter § 19, stk. 2, gælder det samme for standardoplysningerne i denne paragrafs stk. 1, nr. 3-8, dog med særlige krav til de forudsætninger, som skal anvendes ved angivelsen af det repræsentative eksempel.
(...)
- Side 176 -
...en konkret helhedsvurdering, men de krævede standardoplysninger må ikke være blandet sammen med andre oplysninger eller på anden måde skjult i en større informationsmængde. Dersom markedsføringen f.eks. sker på en hjemmeside, vil det ikke være tilstrækkeligt, hvis oplysningerne kun gives via et link til den erhvervsdrivendes almindelige betingelser.
(...)
...også, dersom der benyttes angivelser som f.eks. »rentefri kredit« eller »nul gebyrer«, idet der da skal oplyses om eventuelle andre omkostninger, som ikke får det hele til at gå i nul. I øvrigt gælder de almindelige forbrugerregler i MFL §§ 4-7 ved siden af, og navnlig vil en samtidig overtrædelse af §§ 5-6 efter omstændighederne kunne komme på tale.
(...)
...forsikring, er obligatorisk for at opnå kreditten eller for at opnå kreditten på de annoncerede vilkår, uden at omkostningerne hertil kan beregnes på forhånd, skal forpligtelsen til at indgå denne aftale også være oplyst klart, kort og på en fremtrædende måde sammen med de årlige omkostninger i procent (ÅOP), jf. MFL § 18, stk. 3, og § 19, stk. 3.
(...)
...men som det dog også fremgår af bestemmelsen, vedrører dette oplysningskrav bl.a. (og navnlig), om vedkommende kreditformidler udelukkende samarbejder med en eller flere kreditgivere eller optræder som selvstændig mægler, og formålet er at sætte forbrugeren i stand til at vurdere kreditformidlerens uafhængighed og uvildighed (eller mangel på samme).
(...)
...stk. 5, rummer en bemyndigelsesbestemmelse, som giver erhvervsministeren hjemmel til at fastsætte nærmere regler om risikooplysninger for kreditaftaler. MFL § 19, stk. 5, giver tilsvarende erhvervsministeren hjemmel til at udstede regler for, hvad der anses for et repræsentativt eksempel efter stk. 2. Disse bemyndigelser er for tiden ikke udnyttet.
- Side 237 -
...1 og 18 (nu §§ 3-4 og 22), idet der var betydelig risiko for, at en gennemsnitsforbruger ved opslag på www.samshop.dk med urette ville antage, at hjemmesiden blev drevet af Samsonite eller en virksomhed, der var økonomisk forbundet med Samsonite. Forhandleren udnyttede derved på utilbørlig vis den goodwill, der var knyttet til Samsonites varemærke.
(...)
- Side 241 -
...til sådanne faktorer knytter sig til en subsumption under generalklausulen eller under kendetegnsreglen. I Sø- og Handelsrettens dom af 28.8.2017 (V-20-16) fandt retten »navnlig under hensyn til«, at sagsøgte måtte anses for at have været »i ond tro ved krænkelsen«, at han havde »overtrådt markedsføringslovens §§ 1 og 18 (nu § 3, stk. 1, og § 22)«.
(...)
- Side 246 -
...forretningskendetegn, kan den generelle regel om kendetegnsbeskyttelse i markedsføringslovens § 18 [nu § 22] ikke føre til noget andet resultat«. Taget på ordene er dette ikke korrekt, da MFL § 22 har et bredere anvendelsesområde end varemærkeloven. Muligvis mener retten, at markedsføringslovens kendetegnsregel i situationen ikke kunne føre til noget andet resultat?
(...)
...(nu stk. 3), fandt Højesteret, at »der tillige er sket en overtrædelse af markedsføringslovens §§ 1 og 18« (nu §§ 3 og 22). En sådan supplerende domfældelse efter markedsføringsloven er ret beset overflødig (unødvendig for at nå dommens resultat), men kan efter omstændighederne være egnet til at understrege illoyaliteten i det tilstræbte snyltning.
- Side 250 -
Se endelig Sø- og Handelsrettens dom af 16.2.2015 (V-69-13) som stadfæstet af Østre Landsret den 4.4.2016 (B-486-15) om efterligning i strid med MFL §§ 1 og 18 (nu § 3, stk. 1, og § 22) af henholdsvis en række hjemmesidetekster (»næsten identisk«) og to hjemmesidebaggrunde (»direkte kopi«). De kolliderende hjemmesider udbød samme produkter.
- Side 297 -
...henvisning til den betydelige udbredelse af reklamerne samt det forhold, at der var tale om overtrædelser begået af en større erhvervsvirksomhed, udmålte Højesterets flertal bøden til det dobbelte af markedsføringsudgifterne. (Et mindretal på to af Højesterets dommere ville udmåle bøden til et beløb svarende til de afholdte markedsføringsudgifter).