- Side 379 -
...tidligere markedsføringslovs § 14 b, men videreføres). Se også Forbrugerombudsmandens vejledning vedrørende markedsføring af forbrugerkredit – Oplysningskrav i markedsføringslovens § 14 a, august 2016. (Markedsføringslovens § 18 viderefører den tidligere markedsføringslovs § 14 a og § 14 b, bortset fra at bestemmelsen ikke længere omfatter boligkre-
(...)
- Side 381 -
...fastsætte regler om pris- og risikooplysninger for finansielle ydelser. Med hjemmel i § 43, stk. 3, er bl.a. udstedt bekendtgørelse nr. 553 af 1. juni 2016 om risikomærkning af investeringsprodukter og bekendtgørelse nr. 554 af 1. juni 2016 om oplysning om risikoklassificering af visse udlånsprodukter, jf. også ovenfor om markedsføringslovens § 18.
- Side 383 -
Forbrugeraftalelovens § 14, stk. 1, nr. 2, suppleres af markedsføringslovens § 18 om pligten til at give prisoplysninger ved markedsføring af kreditaftaler (og § 19 om markedsføring af boligkreditaftaler).
(...)
- Side 384 -
...forbindelse hermed. Det kan være kreditgivere eller kreditformidlere som defineret i kreditaftaleloven eller andre erhvervsdrivende. Bestemmelserne i bl.a. markedsføringslovens §§ 5, 6 og 7 (om vildledende og aggressiv handelspraksis) gælder også for markedsføring af kreditaftaler, der oplyser en rentesats eller talstørrelser vedrørende omkostningerne
(...)
...repræsentativt eksempel«. Om oplysningspligten, herunder om, hvordan oplysningerne vises ved et »repræsentativt eksempel«, se nærmere Forbrugerombudsmandens vejledning vedrørende markedsføring af forbrugerkredit – Oplysningskrav i markedsføringslovens § 14 a, august 2016. (Markedsføringslovens § 18 viderefører den tidligere markedsføringslovs § 14 a og § 14 b).
(...)
- Side 385 -
Om markedsføringslovens § 18 se også ovenfor i afsnit 1 og Jan Trzaskowski i Peter Møgelvang-Hansen m.fl.: Markedsføringsretten, 3. udgave (2017) s. 151 f.