- Side 24 -
...forbrugerkreditdirektivet (2008/48/EF og hertil 2014/17/EU med senere ændringer). Handelspraksisdirektivet – og de regler i markedsføringsloven, som implementerer dette – er da alene et supplement til disse særlige bestemmelser. Forbrugerkreditdirektivet er i dansk ret implementeret i MFL §§ 18-19 samt i kreditaftaleloven, jf. nedenfor pkt. 6.1.4.
- Side 68 -
...regler blevet endnu mere markant.5656. Art. 6 a i prismærkningsdirektivet (98/6/EF) blev ændret ved art. 2 i moderniseringsdirektivet (2019/2161/EU). Den nye art. 6 a regulerer spørgsmål om gennemsigtighed af prisnedsættelser, jf. hertil nu § 9 a i prismærkningsbekendtgørelsen (bkg. nr. 1696 af 14.12.2017 som ændret ved bkg. nr. 2292 af 3.12.2021).
- Side 172 -
...gældende for boligkreditaftaler, mens § 18 omfatter alle andre kreditaftaler. Begge bestemmelser stiller krav om nærmere bestemte standardoplysninger, herunder oplysninger om kredittens pris. Formålet er – som ved andre prisoplysninger – at skabe større gennemsigtighed og dermed mulighed for at træffe beslutninger på et kvalificeret og oplyst grundlag.
(...)
...implementerer forbrugerkreditdirektivets art. 4 og art. 21, litra a (direktiv 2008/48/EF med senere ændringer) og skal ses i sammenhæng med oplysningskravene i kreditaftaleloven. MFL § 19 implementerer boligkreditdirektivets art. 11 (direktiv 2014/17/EU med senere ændringer) og skal ses i sammenhæng med bkg. nr. 1514 af 6.12.2023 om god skik for boligkredit.
(...)
- Side 173 -
...sige en »aftale, hvorved en kreditgiver yder eller giver tilsagn om at yde en forbruger kredit i form af henstand med betalingen, lån eller anden tilsvarende form for finansiel ordning, undtagen aftaler om løbende levering af tjenesteydelser eller varer af samme art, hvor forbrugeren betaler for ydelserne eller varerne i rater, så længe de leveres«.
(...)
De boligkreditaftaler, hvis markedsføring reguleres i MFL § 19, afgrænses i overensstemmelse med art. 3, stk. 1, i boligkreditdirektivet og omfatter således:
(...)
I overensstemmelse med boligkreditdirektivets art. 3, stk. 2, gælder der forskellige indskrænkninger i anvendelsesområdet for MFL § 19. Oplysningspligten efter denne bestemmelse gælder således ikke for:
(...)
- Side 174 -
...retningslinjer for markedsføring af kortfristede lån indgået som fjernsalgsaftaler, hvor lånets løbetid ikke overstiger 3 måneder (såkaldte kviklån). Reglerne gælder endvidere for »enhver markedsføring« af de pågældende kreditaftaler, hvad enten det er kreditgiverne selv eller kreditformidlere, der står for markedsføringen; se ad de sidste særligt § 18, stk. 4.
(...)
Det følger af MFL § 18, stk. 1, at enhver markedsføring af kreditaftaler over for forbrugere, som ikke er omfattet af MFL § 19, og som oplyser en rentesats eller talstørrelser vedrørende omkostningerne i forbindelse med forbrugerkredit, skal indeholde følgende standardoplysninger:
(...)
...boligkreditaftaler, gælder der ifølge MFL § 19, stk. 1, en udvidet oplysningspligt. Navnlig skal der her også oplyses om pant og anden sikkerhed for kreditten. Enhver markedsføring af boligkreditaftaler, der oplyser en rentesats eller talstørrelser vedrørende omkostningerne i forbindelse med boligkreditten, skal således indeholde følgende standardoplysninger:
(...)
- Side 176 -
...også, dersom der benyttes angivelser som f.eks. »rentefri kredit« eller »nul gebyrer«, idet der da skal oplyses om eventuelle andre omkostninger, som ikke får det hele til at gå i nul. I øvrigt gælder de almindelige forbrugerregler i MFL §§ 4-7 ved siden af, og navnlig vil en samtidig overtrædelse af §§ 5-6 efter omstændighederne kunne komme på tale.
(...)
...stk. 5, rummer en bemyndigelsesbestemmelse, som giver erhvervsministeren hjemmel til at fastsætte nærmere regler om risikooplysninger for kreditaftaler. MFL § 19, stk. 5, giver tilsvarende erhvervsministeren hjemmel til at udstede regler for, hvad der anses for et repræsentativt eksempel efter stk. 2. Disse bemyndigelser er for tiden ikke udnyttet.