- Side 372 -
...direktiv tæt fsva. struktur.33. Se FT 2017-18, L 125 almindelige bemærkninger pkt. 1 (s. 8), hvorefter »Lovforslaget er udtryk for en tekstnær implementering af direktivet (...)«. Dog kan der på visse områder tales om en »selektiv tekstnær implementeringsstrategi«, se nærmere i del 5, hvor fravalg ifm. direktivets implementering i dansk ret diskuteres.
(...)
- Side 373 -
...eksisterede et supplerende forbud mod ubeføjet benyttelse eller videregivelse af tekniske tegninger m.v. jf. stk. 4. Hæleri af oplysninger var også forbudt, jf. stk. 5. Overtrædelser af den daværende § 23 kunne håndhæves civilretligt via forbud, påbud, erstatning samt vederlag, jf. den i dag stadig gældende § 24, og var strafsanktioneret med bøde eller
- Side 379 -
...forretningshemmeligheder, lov nr. 309 af 25. april 2018. Se FT 2017-18, LFF 125. Loven ophæver markedsføringslovens § 23 og § 37, stk. 5 [lov nr. 426 af 3. maj 2017], og straffelovens § 299 a [lbkg. nr. 976 af 17. september 2019] blev konsekvenstilrettet. vedtaget, og gennemfører direktiv 2016/943/EU af 8. juni 2016 om forretningshemmeligheder i dansk ret.
- Side 380 -
...de passende forbehold, der i sagens natur eksisterer i kraft af et begreb, der nu er underlagt direktivkonform fortolkning, og derved også EU-Domstolens fortolkning. Som også fremhævet i del 1 (pkt. 1.8), så er et positivt aspekt af begrebsskiftet i øvrigt, at dette kan markere overgangen til det nu direktivstyrede retsområde reguleret sui generis.
- Side 382 -
...(2019) s. 307. Heroverfor står vurderingen hos Riis og Schovsbo, hvorefter: »Hidtil praksis baseret på MFL § 23 har fortsat relevans, men skal bruges med en vis varsomhed, især for så vidt angår de nærmere grænser for beskyttelsens indhold og udstrækning (...).«4949. Riis og Schovsbo, Lov om forretningshemmeligheder – med kommentarer (2019) s. 82.
- Side 386 -
...2016-17 bemærkninger til § 23; FT 1971-72 bemærkninger til § 11, sp. 562 ff. og Betænkning 416/1966 angående en ny konkurrencelov s. 30, og at disse givet har dannet det primære grundlag for lovens bemærkninger). Se også Mortensen, Fra erhvervs- til forretningshemmeligheder i Iversen og Karstoft m.fl. (red.), Festskrift til Bent Iversen (2019) s. 352.
(...)
- Side 387 -
...»Direktivets definition af forretningshemmeligheder svarer til definitionen af erhvervshemmeligheder i den gældende § 19.« Hemmeligheden er altså den, som vi altid har kendt – med de passende forbehold, der i sagens natur eksisterer i kraft af et begreb, der nu er underlagt direktivkonform fortolkning, og derved også EU-Domstolens endelige fortolkning.
- Side 398 -
...Irgens-Jensen, Ny norsk lovgivning om vern av forretningshemmeligheter, NIR nr. 4/2018 s. 521 f.; Irgens-Jensen, Innspill til høringsnotat om forslag til ny lov om vern av forretningshemmeligheter af 15 feb. 2019 via https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-om-utkast-til-ny-lov-om-vern-av-forretningshemmeligheter/id2620301/ [tilgået maj 2020].
- Side 400 -
...»tekniske tegninger beskrivelser, opskrifter, modeller el.lign.« beskyttet efter § 23, stk. 4, i markedsføringsloven.9999. Markedsføringsloven, lov nr. 426 af 3. maj 2017. Se FT 2016-17, LFF 40 lov om markedsføring, bemærkninger til § 23 (s. 78) og dertilhørende Rapport fra udvalg om markedsføringsloven 2016 s. 131 og 348. Konkret lød bestemmelsen:
(...)
- Side 401 -
Kerneområdet for den hidtil gældende § 23, stk. 4, i markedsføringsloven var tilfælde, hvor en underleverandør, producent eller samarbejdspartner blev betroet tekniske tegninger m.v., og disse så efterfølgende blev (mis)brugt til egen vinding.107107. Jørgensen, Ansattes konkurrencehandlinger (2010) s. 241
- Side 405 -
...markedsføringsloven 2016 s. 131 og 348. Intentionen med dette har øjensynligt været, at § 4 i lov om forretningshemmeligheder i det hele skulle træde i stedet som beskrivelse af forbudte adfærd, der er strafbelagt ved § 18, stk. 1, nr. 3, jf. også § 18, stk. 1: »Overtrædelse af § 4 straffes (...)«. Men § 4 angår alene efter sin ordlyd forretningshemmeligheden.
(...)
- Side 406 -
...blevet betroet tekniske tegninger, beskrivelser, opskrifter, modeller eller lignende, ikke ubeføjet må benytte dette eller sætte andre i stand hertil. Dermed videreføres den gældende retstilstand efter markedsføringslovens § 23, stk. 4, jf. lovforslagets § 4.« [egen fremhævelse]. Skal man rette sig efter anvisningerne i de almindelige bemærkninger pkt.
(...)
- Side 408 -
...beskyttelse af tekniske tegninger i markedsføringslovens § 23, stk. 4, jf. FT 2016-17, LFF 40 bemærkninger til § 23 (og indirekte FT 1971-72, tillæg A, sp. 564 samt 1966-betænkningen). Således indikeres her, at retsbeskyttelsen af tekniske tegninger m.v. angår en selvstændig og supplerende retsbeskyttelse ved siden af de egentlige forretningshemmeligheder.
(...)
- Side 410 -
...tegninger i blot betroelsestilfælde, og dermed afvige fra definitionens krav om decideret hemmeligholdelse). De tekniske tegninger m.v. vil da naturligvis være beskyttet, når kriterierne for den – direktivsyrede – definition af forretningshemmeligheden er opfyldt, jf. art. 2 (1) og lovens § 2. Se i det hele ovenstående gennemgang af forarbejderne.
- Side 417 -
...4, jf. lovforslagets § 4« [egen fremhævelse]. Skal man rette sig efter anvisningerne i de almindelige bemærkninger pkt. 2.5.3, er den hidtidige beskyttelse af tekniske tegninger altså (i hvert fald tiltænkt) videreført med lov om forretningshemmeligheder. Imidlertid findes også modsatrettede anvisninger lovbemærkningerne, jf. pkt. 4.4.5 b ovenfor.
- Side 421 -
...2.4.3 (s. 13). Se også præambelbetragtning 16 samt i øvrigt del 2, pkt. 2.3.4 samt del 3, pkt. 3.5.1, begge angående retsbeskyttelsens karakter. I relation til § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, så konstateres blot i forarbejderne, at: »Tilsvarende bestemmelser findes ikke i dansk ret.«146146. FT 2017-18, LFF 125 almindelige bemærkninger pkt. 2.4.3 (s. 13).
- Side 423 -
...almindelige bemærkninger pkt. 2.5.3 (s. 17). Videre anføres (s. 18): »Dog adskiller den foreslåede § 4 sig formelt fra markedsføringslovens § 23, da den foreslåede bestemmelse i lighed med direktivets artikel 4 anvender en konkret oplistning af forbudt adfærd, mens markedsføringslovens § 23 alene beskriver de ulovlige handlinger i mere generelle vendinger.«
- Side 434 -
...s. 666; Borcher og Bøggild, Markedsføringsloven (2013) s. 528, og »beskeden« i Madsen, Markedsret Del 2 (2019) s. 334. Se også Ben Soltane, En harmoniseret retsbeskyttelse af forretningshemmeligheden, Juristen nr. 4 (2016) s. 163. også hvor sagernes alder tages i betragtning, jf. U 1996.1514 Ø (kundejournaler) 5.000 kr., U 1975.1049 H (skibsradio)
- Side 436 -
...tidsbegrænset ved en 3-årig frist i markedsføringslovens § 23, stk. 2, sidste pkt. Ordlyden var dengang: »Forbuddet gælder i 3 år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.«196196. Markedsføringsloven, lov nr. 426 af 3. maj 2017. Den 3-årige strafferetlige frist er nu ophævet ved vedtagelsen af lov om forretningshemmeligheder.
(...)
...klart, hvorfor denne (strafferetlige) frist senere vurderes egnet til at konflikte med lov om ansættelsesklausuler i pkt. 2.5.3 om erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning (s. 18). Se også om emnet i Mortensen, Fra erhvervs- til forretningshemmeligheder i Iversen og Karstoft m.fl. (red.), Festskrift til Bent Iversen (2019) s. 355.
(...)
...bestemmelses specifikke strafferamme. § 93, stk. 1, lyder (i uddrag): Forældelsesfristen er 1) 2 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 1 år for overtrædelsen. 2) 5 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 4 år. 3) 10 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 10 år. Således er overtrædelse af lov om forretningshemme-
- Side 456 -
...erhvervsdrivendes pligt til at udvise god markedsføringsskik (...)«. Se videre bl.a. Iversen (red.) og Folker m.fl., Erhvervsstrafferet (2015) s. 621; Borcher og Bøggild, Markedsføringsloven (2013) s. 518 og forudsætningsvist Mortensen, Fra erhvervs- til forretningshemmeligheder i Iversen og Karstoft m.fl. (red.), Festskrift til Bent Iversen (2019) s. 349.
- Side 457 -
...forretningshemmelighedsområdet endnu ikke er udfoldet i praksis (herved kritiseres i øvrigt også mine egne tidligere overvejelser i Ben Soltane, En harmoniseret retsbeskyttelse af forretningshemmeligheden: det nutidige og fremtidige retsværn af erhvervslivets fortrolige information i Danmark, Juristen nr. 4 (2016) s. 165). Afhandlingen forholder sig dog mere forbe-