Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 32

Lovgivningen og andre skrevne regler

- Side 29 -

Af markedsføringslovens § 32, stk. 1, fremgår det f.eks., at »Enhver med en retlig interesse deri kan anlægge sag om forbud, påbud, erstatning og vederlag efter § 24«, og i § 7 i lov om borteblevne er det anført, at »Den borteblevnes ægtefælle, arvinger eller andre, der har retlig interesse i at opnå dom til dødsformodning, kan rejse sagen.«

Læs på Jurabibliotek

(...)

...13. Forbrugerombudsmanden kan anlægge sag om forbud og påbud efter § 13, stk. 1«, uden at der i den forbindelse blev gjort bemærkninger om indførelsen af retlig interesse-begrebet. For mig at se fremstår ændringen blot som en tydeliggørelse af, at det ikke udelukkende er Forbrugerombudsmanden, der har søgsmålsret på det markedsføringsretlige område.

Læs på Jurabibliotek



Lovregulering af søgsmålsadgangen

- Side 50 -

...Finanstilsynet allerede havde udstedt et relevant påbud på området. Se også U 2013.2941 H, hvor Højesteret tog stilling til, om Forbrugerombudsmanden kunne håndhæve markedsføringslovens regler over for inkassovirksomheder, når disse virksomheder i medfør af inkassoloven var underlagt en sektorspecifik »god skik«-regel og et specielt myndighedstilsyn.

Læs på Jurabibliotek