- Side 51 -
den indførelse af en ny god skik-bestemmelse i markedsføringslovens § 4, der foreskriver, at en erhvervsdrivende i sin handelspraksis over for forbrugerne skal udvise god erhvervsskik. Forholdet mellem de forskellige hensyn og bestemmelser er ikke helt enkelt.
- Side 56 -
...endnu en god skik-bestemmelse, der særligt skulle tage sig af de krav, der følger af rådsdirektiv 2005/29 om sikring af forbrugernes økonomiske interesser. Denne findes nu i markedsføringslovens § 4, hvorefter erhvervsdrivende over for forbrugerne skal udvise god erhvervsskik. Bestemmelsen er en videreførelse af 2005-markedsføringslovens § 1, stk. 2.
(...)
- Side 61 -
...modsat retning Borcher & Bøggild, p. 179, der anfører, at der ikke er mulighed for, at hensynet til en erhvervsdrivende eller almene samfundsinteresser vægtes anderledes end udtrykt i direktivet og det tilhørende bilag, jf. også lige nedenfor om indholdet af 2017-markedsføringslovens § 4 om god erhvervsskik. I samme retning Palle Bo Madsen, p. 32.
(...)
- Side 62 -
...transaktionsbeslutning, som vedkommende ellers ikke ville have truffet. Nøgleordet her er transaktionsbeslutning, der er nærmere defineret i direktivets artikel 2, litra k, som gennemført i dansk ret ved 2017-markedsføringslovens § 2, nr. 5. Herefter forstås der ved en transaktionsbeslutning en beslutning, der træffes af en forbruger, om, hvorvidt, hvordan og
- Side 81 -
...SHR, hvor Novo blev pålagt at offentliggøre en berigtigende meddelelse på sin hjemmeside om et konkurrerende insulinprodukt fra konkurrenten Sonofi, som var blevet omtalt på en måde, som fandtes i strid med reglerne om lægemiddelreklame i lægemiddellovens § 66, samt reglerne m god markedsførings- og erhvervsskik efter markedsføringslovens §§ 3 og 4.