- Side 18 -
...tilføjelse vedrørende markedsføring, der påvirker forbrugernes økonomiske interesser og dermed omfattes af handelspraksisdirektivet (og dettes krav om forvridning af den økonomiske adfærd). Forhold, der falder inden for handelspraksisdirektivet reguleres af MFL § 4, mens andre forhold, der falder uden for dette direktivs område, reguleres af MFL § 3.
(...)
- Side 19 -
...sjældent afgørelser, der som hjemmelsgrundlag henviser til en lang række af markedsføringslovens såvel B2C- som B2B-bestemmelser. Se eksempelvis Sø- og Handelsrettens kendelse af 1.3.2018 (A-46-17), hvor en urigtig og vildledende reklame fandtes at være i strid med MFL §§ 3, 4, 5, 6, 20 og 21! (svarende til den tidligere markedsføringslovs §§ 1, 3 og 5).
- Side 23 -
...finder anvendelse, gælder i fornødent omfang andre og mere branchespecifikke oplysningsregler.1111. Jf. bkg. nr. 147 af 25.2.2020 om information til forbrugere om priser m.v. i pengeinstitutter, bkg. nr. 44 af 19.1.2014 om information om gebyrer og andre omkostninger for forsikringsselskaber samt bkg. nr. 2178 af 26.11.2021 om tredjepartsbetalinger m.v.
- Side 25 -
...mulighed for at lade en retlig bedømmelse afspejle den komplekse virkelighed, som mennesker i givne situationer lever og handler i. Denne karakteristik rammer naturligvis især generalklausulerne i MFL §§ 3 og 4, som udtrykker lovens grundlæggende princip i et krav om god skik, henholdsvis god markedsføringsskik og god erhvervsskik, jf. nedenfor pkt. 1.4.
(...)
- Side 30 -
...igennem. Med den opdeling i regler om henholdsvis »Handelspraksis over for forbrugerne« (kap. 2) og »Forhold mellem erhvervsdrivende« (kap. 5), som er sket i den gældende markedsføringslov (og som afspejler opdelingen i direktivgrundlaget), er der i så henseende givet klare signaler om, hvilke hensyn disse regler primært er båret af. Lovens regler om
- Side 32 -
...forbrugernes økonomiske interesser (jf. nedenfor pkt. 1.4.2 og pkt. 1.5.2 ved note 40), skal generalklausulen i § 3 anvendes ved siden af generalklausulen i § 4 (og resten af lovens kap. 2), jf. MFL § 3, stk. 3. Valget mellem den (eller de) generalklausul(er), som i situationen skal anvendes, kan nogle gange vise sig at være lidt af en udfordring.
(...)
...over for en aftalepraksis i strid med rentelovens præceptive regler, hvilket samtidig indebærer en overtrædelse af markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden havde oprindeligt i sit påstandsdokument henført forholdet under MFL § 4, men ændrede det under hovedforhandlingen til et spørgsmål om MFL § 3, hvilket Sø- og Handelsretten derpå domfældte for.
(...)
- Side 33 -
...umiddelbart strafsanktionerede,2424. Generalklausulernes formulering antages ikke at konstituere et tilstrækkeligt klart strafgrundlag, jf. princippet i strfl. § 1, hvorefter straf kræver klar lovhjemmel. men håndhæves navnlig gennem forhandling, forbud og – især mellem erhvervsdrivende indbyrdes – erstatning/vederlag, jf. nærmere nedenfor i afsnit 9.
- Side 37 -
I realiteten er det nok så vigtigt at være opmærksom på, hvad handelspraksisdirektivet og dermed MFL §§ 4-8 ikke siger noget om – og dermed ikke omfatter.
(...)
...angår urimelig handelspraksis, der kan skade forbrugernes økonomiske interesser, jf. direktivets art. 1, falder rene erhvervsforhold (B2B) såvel som hensyntagen til almene samfundsinteresser, der er af ikke-forbrugerøkonomisk karakter, helt uden for dette direktivs område. Sådanne forhold omfattes i stedet af bl.a. generalklausulen i MFL § 3, stk. 1.
(...)
- Side 39 -
...produkt til forbrugerne, herunder hvor der reklameres med bestemte aftalevilkår eller et bestemt aftaleindhold, vil dog også kunne være omfattet af handelspraksisdirektivet og dermed bl.a. MFL § 4, i det omfang betingelsen i § 8 om væsentlig forvridning af forbrugernes økonomiske adfærd er opfyldt.3232. Jf. herved FT 2006-07, Tillæg A, p. 18 v.sp.
- Side 56 -
...5) handler om »urimelig handelspraksis«, og MFL § 4 opstiller et krav om, at en erhvervsdrivende skal udvise »god erhvervsskik«. Referencerne til »handel« og »erhverv« sigter her eksplicit til de erhvervsdrivendes kommercielle adfærd over for forbrugerne, jf. definitionerne i handelspraksisdirektivets art. 2, litra d og h, samt MFL § 2, nr. 4 og 9.
- Side 58 -
...generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, er traditionelt blevet opfattet som hele markedsføringsrettens hovedbestemmelse. På forbrugerområdet (B2C) gælder dog som nævnt nu en anden generalklausul i MFL § 4 med krav til de erhvervsdrivende om at udvise »god erhvervsskik« svarende til forbuddet mod »urimelig handelspraksis« i handelspraksisdirektivets art. 5.
(...)
...øvrigt er nødvendigt at fundere nærmere over den erhvervsdrivendes »gode skik« eller mangel på samme. Er eksempelvis en kommerciel oplysning til forbrugerne, som kan forventes at påvirke disses beslutning (og dermed have kommerciel effekt), således objektivt urigtig eller – set med gennemsnitsforbrugerens øjne – vildledende, foreligger der således en
(...)
- Side 59 -
...MFL § 4, og sager, der tillige (og i så fald primært) kan henføres under en af bestemmelserne i MFL §§ 5-7, lader sig for en praktisk betragtning ikke gennemføre. Da §§ 5-7 imidlertid i modsætning til § 4 er umiddelbart strafsanktioneret, er det i så henseende afgørende, om et forhold subsumeres under §§ 5-7, eller om det alene henføres under § 4.
(...)
- Side 60 -
...markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1 (stridende mod smag og anstændighed helt uden hensyn til forbrugernes økonomiske interesser), som god erhvervsskik efter MFL § 4 (egnet til at påvirke og forvride forbrugernes økonomiske interesser) og eventuelt tillige MFL §§ 5-7 (vildledende og/eller aggressiv påvirkning og forvridning af forbrugernes økonomiske adfærd).
- Side 66 -
...vejledning om produktets anvendelse – skal oplysningerne eller vejledningen gives på en måde, som er forståelig for modtageren. I forbrugerforhold, hvor problemet typisk vil kunne opstå, er dette navnlig relevant i forhold til reglen om god erhvervsskik i MFL § 4 og vildledningsreglerne i §§ 5-6, men også i forhold til oplysningskravene i lovens kapitel 4.
- Side 84 -
...under handelspraksisdirektivets almindelige generalklausul og vildledningsregler i art. 5-7, jf. tilsvarende MFL § 4 og §§ 5-6, jf. § 8. Det følger heraf, at al markedsføring, der kan forvride forbrugernes økonomiske beslutninger, skal være korrekt og troværdig, og det gælder også markedsføring af produkter som miljøvenlige, bæredygtige eller lignende.
(...)
- Side 85 -
...og/eller god erhvervsskik og ikke kan anses for vildledende, jf. MFL §§ 3, 4, 5, 6, 8, 13 og 20.7070. Se også Stenderup Jensen i ET 2016, p. 89 ff., Heide-Jørgensen i Festskrift til Palle Bo Madsen, 2021, p. 521 ff., samme i Festskrift til Linda Nielsen, 2022, p. 183 ff., samt Nielsen, Mouyal og Pristed: Bæredygtighedsret, 2. udg. 2024, p. 337 ff.
- Side 99 -
...salgsfremmende foranstaltninger efter en konkret vurdering leve op til kravene i MFL § 4 om god erhvervsskik og §§ 5-7 om vildledning m.v., herunder ikke mindst § 6 om vildledende udeladelser – hvortil kommer den særlige regel i MFL § 10, stk. 3, nr. 2, om salgsfremmende foranstaltninger i form af direkte markedsføring ved brug af elektronisk post.
- Side 101 -
...fremlægges klart og utvetydigt, dersom en erhvervsdrivende retter henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post med henblik på direkte markedsføring, sml. nedenfor pkt. 5.1.2 in fine. Dette må siges at svare til, hvad der i forbrugerforhold gælder for markedsføring i almindelighed ifølge MFL §§ 4-7 (men i § 10 ikke begrænset til forbrugerforhold).
(...)
...tilladt«. Dette er næppe heller forskelligt fra, hvad der gælder for anden markedsføring ifølge MFL §§ 4-7, men er blot af forsigtighedshensyn – og for at sikre en korrekt gennemførelse af art. 6 i det underliggende e-handelsdirektiv – skåret ud i pap med specielt henblik på e-handel, jf. FT 2001-02 (2. samling), Tillæg A, p. 1806 f. og p. 1832 v.sp.
- Side 111 -
...udfordring i »god skik«-begrebet, ligesom forholdet fandtes egnet til at vildlede forbrugerne og påvirke efterspørgslen til skade for konkurrenterne, hvilket ansås for at være i strid med dagældende MFL § 1 og § 3, stk. 1 (nu MFL §§ 4, 5 og 6 samt eventuelt § 3 og § 20, stk. 1). Forbrugerombudsmandens ræsonnement i denne sag forekommer ikke holdbart.
- Side 118 -
...kommercielt, skal det for det første stå klart for modtagerne, at der er tale om reklame i afsætningsøjemed, jf. MFL § 6, stk. 4, hvilket kan være en særlig udfordring, når konteksten som her lægger op til noget andet, men i øvrigt vil der efter omstændighederne kunne blive tale om kumulativ anvendelse af MFL §§ 3, 4 og 5-7 (ligesom i den analoge verden).
- Side 139 -
...(M-1-05), men derimod efter ordensbekendtgørelsens § 9, stk. 3 (bkg. nr. 511 af 20.6.2005 med senere ændringer), som kan håndhæves af politiet og straffes med bøde. Markedsføringslovens almindelige regler gælder dog også her, og efter omstændighederne kan der desuagtet være tale om en vildledende eller aggressiv handelspraksis i strid med MFL §§ 4-7.
- Side 140 -
...gældende for reklame rettet mod børn og unge (bortset fra sortlistens nr. 28 som omtales nedenfor). Hertil må dog føjes, at også generalklausulen i MFL § 4 (direktivets art. 5) og de almindelige regler om vildledende og aggressiv handelspraksis, efter omstændighederne må anvendes under hensyntagen til, hvilken målgruppe en handelspraksis er rettet mod.
(...)
- Side 141 -
...helt uden for direktivets område. Reglerne i MFL § 3, stk. 2, og § 11 gælder endvidere til beskyttelse af andre interesser end de økonomiske, uanset om den pågældende handelspraksis også måtte krænke børns og unge forbrugeres økonomiske interesser (og dermed samtidig være reguleret efter direktivet og MFL §§ 4-9), jf. herved særligt MFL § 3, stk. 3.
- Side 155 -
...handelspraksisdirektivet (EUT 2021 C 526/1, afsnit 1.2.4), vil brugen af urimelige aftalevilkår (efter direktiv 93/13/EØF) kunne »indikere«, at kravene i art. 5 til »erhvervsmæssig diligenspligt« (god erhvervsskik efter MFL § 4) ikke er opfyldt, men i øvrigt navnlig være tegn på vildledning efter art. 6 eller art. 7 (MFL § 5 og § 6). Samtidig vil reklamering med,
(...)
- Side 157 -
...kan indskrænke den anden parts frie valg eller på anden måde virke utilbørligt, kan dette i sig selv være i strid med god markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1, eller – hvis det er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet – en krænkelse af MFL §§ 4-8 (B2C) og/eller § 20, stk. 1 (B2B).
(...)
- Side 158 -
...vildledningsreglerne i MFL §§ 5-6 (og § 20) fuldt ud også for banker og andre finansielle virksomheder. Det samme gør MFL § 18 om standardoplysninger ved markedsføring af forbrugerkredit. Reglen i MFL § 16 om ændring af gebyrer gælder derimod ikke for pengeinstitutter og realkreditinstitutter, jf. MFL § 1, stk. 3, samt nedenfor pkt. 6.1.3 note 157.
- Side 162 -
...udbudt produkt (vare eller tjenesteydelse) i væsentlig grad er utjenlig eller ubrugelig til det angivne formål, kan også indebære en overtrædelse af markedsføringsloven, jf. U 1977.995 SH. Hvis et produkt er generelt uegnet for den målgruppe, som markedsføringen konkret er rettet mod, vil det også kunne anses for en overtrædelse af MFL §§ 3 eller 4.
- Side 176 -
...også, dersom der benyttes angivelser som f.eks. »rentefri kredit« eller »nul gebyrer«, idet der da skal oplyses om eventuelle andre omkostninger, som ikke får det hele til at gå i nul. I øvrigt gælder de almindelige forbrugerregler i MFL §§ 4-7 ved siden af, og navnlig vil en samtidig overtrædelse af §§ 5-6 efter omstændighederne kunne komme på tale.
- Side 222 -
...Vestre Landsrets ankedom af 25.11.2021 i sag BS-49058/2020), hvor »markedsføringslovens §§ 3, 4, 5, 20 og 21« fandtes at være overtrådt i forbindelse med urigtig og vildledende sammenligning, samt Sø- og Handelsrettens dom af 16.3.2019 (BS-28832/2019) om samtidig overtrædelse af MFL §§ 3, 5, 20 og 21 i forbindelse med negativ omtale af en konkurrent.
- Side 254 -
...belønninger kunne være i strid med generalklausulen i MFL § 4, hvis belønningsstrukturen er egnet til at påvirke forhandlernes betjening og rådgivning af forbrugerne på en måde, som væsentligt kan forvride disses økonomiske beslutninger. Forbrugerombudsmanden har (senest i 2017) udarbejdet en vejledning om forhandlerpræmiering med særligt sigte på MFL § 4.
- Side 261 -
...sanktionsmuligheder består i at kunne udtale kritik og offentliggøre denne kritik. Eventuelt kan nævnet sende en sag videre til Forbrugerombudsmanden til videre behandling efter markedsføringslovens regler. Forbrugerombudsmanden og Alkoholreklamenævnet har indgået en aftale om koordinering af sagsbehandlingen. Se nærmere www.alkoholreklamenaevn.dk.
- Side 268 -
...Handelsretten fremførte i U 2001.777 H af Forbrugerombudsmandens angivelige »sammenblanding« af spørgsmålet om, hvorvidt en sag skal sendes til politiet med henblik på strafferetlig forfølgning, med spørgsmålet om, hvorvidt virksomheden ved forhandling skal søges påvirket til at afgive tilsagn om dens fremtidige markedsadfærd, er derfor næppe helt retfærdig.
(...)
- Side 272 -
Dette gælder i særdeleshed i relation til den retlige standard i MFL § 3, stk. 1 (god markedsføringsskik), mens den retlige standard i MFL § 4 (god erhvervsskik) i højere grad må administreres og udvikles i nøje harmoni med de øvrige direktivbaserede regler i markedsføringslovens kapitel 2 og disses økonomiske sigte.
- Side 281 -
...resultatet af en tilstræbt produktefterligning i producentleddet. I B2C-forhold vil krænkelse af »god skik«-normen i MFL § 4 også (og måske oftere) kunne tænkes at føre til nedlæggelse af forbud på et objektivt (retsstridigheds)grundlag, uden at dette nødvendigvis kræver opfyldelse af det til erstatning nødvendige culpakrav, jf. ovenfor pkt. 1.4.1.