Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 5

Bemærk, at § 5 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 5, om det har en betydning.

1974- og 2005-markedsføringslovens tilblivelse

- Side 43 -

...eller vise et produkt. Endvidere blev der indsat bestemmelser i § 24, stk. 2, om misligholdelsesbeføjelser. Endelig indførtes en særlig bødemodel, i § 37, stk. 5 og 6, der fremstår som en væsentlig skærpelse af den måde bøder er blevet udmål på indtil nu, jf. nærmere omtalen nedenfor i dette kapitel under H.2. Loven fremtræder nu som lbkg. 1420/2024.

Læs på Jurabibliotek



Udviklingen i EU-harmoniseringen af markedsføringsretten og gennemførelsen af markedsføringsloven af 2017

- Side 45 -

...Med rådsdirektiv 1997/55, der nu også ses i det kodificerede direktiv 2006/114, blev der givet regler om sammenlignende reklame (inkorporeret i 2005-markedsføringslovens § 5 og videreført i § 21 i 2017-markedsføringsloven), rådsdirektiv 97/7 og 02/58 har givet os forbuddet mod spam (2005-markedsføringslovens § 6 og 2017-markedsføringslovens § 10).

Læs på Jurabibliotek



Strafferetlige sanktioner

- Side 83 -

...Disse sager kan efter markedsføringslovens § 38 afgøres ved et administrativt bødeforelæg udstedt af Forbrugerombudsmanden, såfremt den, der har begået overtrædelsen erklærer sig skyldig og villig til at betale bøden. Efter forarbejderne (lovforslag L 13 FT 2021-22) skal der være tale om sager, hvor overtrædelsen er afgrænset og objektiv konstaterbar.

Læs på Jurabibliotek