- Side 32 -
...erhvervsdrivendes indbyrdes forhold. En overtrædelse af lovens mere specielle regler vil også indebære en overtrædelse af en af generalklausulerne (en overtrædelse af MFL §§ 5-7 vil f.eks. således altid tillige udgøre en overtrædelse af § 4), men vurderingen er ikke blot overladt til en retlig standard, og sanktionen vil oftest også være en anden.
- Side 37 -
I realiteten er det nok så vigtigt at være opmærksom på, hvad handelspraksisdirektivet og dermed MFL §§ 4-8 ikke siger noget om – og dermed ikke omfatter.
(...)
...angår urimelig handelspraksis, der kan skade forbrugernes økonomiske interesser, jf. direktivets art. 1, falder rene erhvervsforhold (B2B) såvel som hensyntagen til almene samfundsinteresser, der er af ikke-forbrugerøkonomisk karakter, helt uden for dette direktivs område. Sådanne forhold omfattes i stedet af bl.a. generalklausulen i MFL § 3, stk. 1.
- Side 58 -
...MFL §§ 5-7 om vildledende og aggressiv markedsføring. Hertil kommer den lange liste i såvel direktivets som lovens bilag 1 (sortlisten) med konkrete eksempler på former for vildledende eller aggressiv handelspraksis, der under alle omstændigheder anses for vildledende eller aggressive, jf. MFL § 9, og altså ikke skal underkastes en konkret vurdering.
(...)
...øvrigt er nødvendigt at fundere nærmere over den erhvervsdrivendes »gode skik« eller mangel på samme. Er eksempelvis en kommerciel oplysning til forbrugerne, som kan forventes at påvirke disses beslutning (og dermed have kommerciel effekt), således objektivt urigtig eller – set med gennemsnitsforbrugerens øjne – vildledende, foreligger der således en
(...)
- Side 59 -
...MFL § 4, og sager, der tillige (og i så fald primært) kan henføres under en af bestemmelserne i MFL §§ 5-7, lader sig for en praktisk betragtning ikke gennemføre. Da §§ 5-7 imidlertid i modsætning til § 4 er umiddelbart strafsanktioneret, er det i så henseende afgørende, om et forhold subsumeres under §§ 5-7, eller om det alene henføres under § 4.
(...)
- Side 60 -
...markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1 (stridende mod smag og anstændighed helt uden hensyn til forbrugernes økonomiske interesser), som god erhvervsskik efter MFL § 4 (egnet til at påvirke og forvride forbrugernes økonomiske interesser) og eventuelt tillige MFL §§ 5-7 (vildledende og/eller aggressiv påvirkning og forvridning af forbrugernes økonomiske adfærd).
- Side 63 -
Bortset fra sortlisten beror lovligheden altid på en konkret vurdering efter MFL §§ 5-7 (direktivets art. 6-9) eller § 4 (direktivets art. 5). Da vildledning m.v. kan antage mange former, er det umuligt at lave en udtømmende opregning heraf.
- Side 95 -
...lovbemærkningerne til MFL § 6 a), der eksplicit pålægger erhvervsdrivende en særlig oplysningsforpligtelse, når de gør det muligt for forbrugerne at benytte onlinesøgefunktioner, der rangordner de tilbud, som forbrugerne præsenteres for på grundlag af søgningen. »Rangordning« defineres i MFL § 2, nr. 16 (handelspraksisdirektivets art. 2, stk. 1, litra m).
(...)
Dette har udmøntet sig i den bestemmelse, som nu findes i MFL § 6 a. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med sortlistens nr. 11 a, hvorefter manglende tydelig oplysning om, at en erhvervsdrivende specifikt har betalt for en højere placering i rangordningen af søgeresultaterne, under alle omstændigheder skal anses for vildledende.
(...)
...måde skal give forbrugeren generelle oplysninger om de vigtigste parametre, der afgør rangordningen af de produkter, som forbrugeren præsenteres for følge af søgningen og den relative betydning af de pågældende parametre. Ifølge § 6 a, stk. 2, skal oplysningerne gives i et særligt afsnit af onlinegrænsefladen, der er direkte og let tilgængeligt fra
(...)
- Side 96 -
...giver forbrugere mulighed for at søge efter produkter (jf. § 2, nr. 3), der tilbydes af forskellige forhandlere eller af forbrugere, på grundlag af en søgning i form af et nøgleord, en sætning eller et andet input; men i så fald uanset om en transaktionsbeslutning (jf. § 2, nr. 5) rent faktisk bliver truffet og transaktionen i sidste ende gennemført.
(...)
MFL § 6 a, stk. 1 og 2, gælder ikke for en erhvervsdrivende, der alene giver mulighed for på sin hjemmeside at søge mellem den erhvervsdrivendes egne forskellige produkter.7676. Jf. FT 2021-22, L 13, Almindelige bemærkninger pkt. 2.5.2 og 2.5.3, samt bemærkningerne til § 6 a.
(...)
...såsom Amazon, Zalando, dba.dk m.fl., jf. § 6 a, stk. 3. Denne såkaldte P2B-forordning (platform-to-business) regulerer forholdet mellem en digital platform og virksomheder, som udbyder deres produkter via onlineplatformen, og stiller selvstændige krav om gennemsigtighed ved rangordning af søgeresultater, jf. herom Markedsret Del 1, 9. udg., p. 241 f.
- Side 97 -
MFL §§ 6 a og 6 b er ligesom vildledningsreglerne i §§ 5-6 (og den nye § 6 c) strafsanktioneret i medfør af § 37, stk. 3.
- Side 101 -
...fremlægges klart og utvetydigt, dersom en erhvervsdrivende retter henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post med henblik på direkte markedsføring, sml. nedenfor pkt. 5.1.2 in fine. Dette må siges at svare til, hvad der i forbrugerforhold gælder for markedsføring i almindelighed ifølge MFL §§ 4-7 (men i § 10 ikke begrænset til forbrugerforhold).
(...)
...tilladt«. Dette er næppe heller forskelligt fra, hvad der gælder for anden markedsføring ifølge MFL §§ 4-7, men er blot af forsigtighedshensyn – og for at sikre en korrekt gennemførelse af art. 6 i det underliggende e-handelsdirektiv – skåret ud i pap med specielt henblik på e-handel, jf. FT 2001-02 (2. samling), Tillæg A, p. 1806 f. og p. 1832 v.sp.
- Side 117 -
...jf. forbrugeraftalelovens § 6, 2. pkt.100100. Bestemmelsen sigter på forsøg på »negativ aftalebinding«. Dersom uanmodet levering af en vare eller tjenesteydelse er sket ved en fejl, følger det af almindelige formueretlige regler dels, at modtageren ikke er forpligtet til at betale, og dels at ydelsen kan kræves tilbage, hvis dette er praktisk muligt.
(...)
- Side 118 -
...frem, hvis deltagerne presses utilbørligt til at købe, eller hvis der ikke tages behørigt hensyn til særligt udsatte eller letpåvirkelige målgrupper.101101. I sådanne tilfælde vil aftalens ugyldighed endvidere byde sig til som en mulig sanktion, sml. f.eks. U 1995.799 Ø om et salgsmøde camoufleret som en »informationsaften«, samt nedenfor pkt. 9.3.
(...)
...kommercielt, skal det for det første stå klart for modtagerne, at der er tale om reklame i afsætningsøjemed, jf. MFL § 6, stk. 4, hvilket kan være en særlig udfordring, når konteksten som her lægger op til noget andet, men i øvrigt vil der efter omstændighederne kunne blive tale om kumulativ anvendelse af MFL §§ 3, 4 og 5-7 (ligesom i den analoge verden).
- Side 132 -
...rent faktisk udloddes som lovet, jf. sortlistens pkt. 19. Dersom forbrugere på nettet tilbydes deltagelse i en konkurrence på betingelse af, at de tagger deres venner, således at disse uopfordret modtager markedsføringsmateriale fra den pågældende erhvervsvirksomhed, vil dette i sig selv være en overtrædelse af MFL § 10, stk. 1, sml. ovenfor pkt. 4.1.
- Side 139 -
...(M-1-05), men derimod efter ordensbekendtgørelsens § 9, stk. 3 (bkg. nr. 511 af 20.6.2005 med senere ændringer), som kan håndhæves af politiet og straffes med bøde. Markedsføringslovens almindelige regler gælder dog også her, og efter omstændighederne kan der desuagtet være tale om en vildledende eller aggressiv handelspraksis i strid med MFL §§ 4-7.
- Side 141 -
...helt uden for direktivets område. Reglerne i MFL § 3, stk. 2, og § 11 gælder endvidere til beskyttelse af andre interesser end de økonomiske, uanset om den pågældende handelspraksis også måtte krænke børns og unge forbrugeres økonomiske interesser (og dermed samtidig være reguleret efter direktivet og MFL §§ 4-9), jf. herved særligt MFL § 3, stk. 3.
- Side 157 -
...kan indskrænke den anden parts frie valg eller på anden måde virke utilbørligt, kan dette i sig selv være i strid med god markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1, eller – hvis det er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet – en krænkelse af MFL §§ 4-8 (B2C) og/eller § 20, stk. 1 (B2B).
- Side 176 -
...også, dersom der benyttes angivelser som f.eks. »rentefri kredit« eller »nul gebyrer«, idet der da skal oplyses om eventuelle andre omkostninger, som ikke får det hele til at gå i nul. I øvrigt gælder de almindelige forbrugerregler i MFL §§ 4-7 ved siden af, og navnlig vil en samtidig overtrædelse af §§ 5-6 efter omstændighederne kunne komme på tale.
- Side 222 -
...Vestre Landsrets ankedom af 25.11.2021 i sag BS-49058/2020), hvor »markedsføringslovens §§ 3, 4, 5, 20 og 21« fandtes at være overtrådt i forbindelse med urigtig og vildledende sammenligning, samt Sø- og Handelsrettens dom af 16.3.2019 (BS-28832/2019) om samtidig overtrædelse af MFL §§ 3, 5, 20 og 21 i forbindelse med negativ omtale af en konkurrent.