- Side 324 -
...tilbage fra den første markedsføringsretlige regulering – og fremtræder nu i markedsføringslovens §§ 5-7 for så vidt angår forbrugerforhold og § 20 for så vidt angår forhold mellem erhvervsdrivende, se herom nedenfor under C i dette kapitel. Alle medlemslandene i EU har i øvrigt pligt til at have effektive regler til imødegåelse af vildledende reklame.
- Side 329 -
Rådsdirektiv 2005/29 om urimelig handelspraksis indeholder i artikel 8 en bestemmelse om aggressiv handelspraksis og i artikel 9 en bestemmelse om anvendelse af chikane, tvang og utilbørlig påvirkning, der også er defineret i 2017-markedsføringslovens § 2, nr. 11. De er gennemført i dansk ret i 2017-markedsføringslovens § 7.
(...)
- Side 330 -
...f.eks. er tilfældet med dør- og telefonssalg, der er forbudt efter forbrugeraftalelovens § 6. Selv i de tilfælde, hvor der måtte være en særregulering af det pågældende forhold skal den anvendte fremgangsmåde også være i overensstemmelse med markedsføringslovens bestemmelser, herunder § 7 om aggressive salgsmetoder og/eller generalklausulen/-erne.
(...)
...uanmodet telefonisk henvendelse til en række forbrugere. Under nogle af samtalerne havde selskabet også anvendt vildledende og aggressive metoder ved at udgive sig for forbrugernes hidtidige elselskab og ved i strid med sandheden at oplyse, at forbrugerne havde vundet en konkurrence, og at elselskabet derfor kunne tilbyde forbrugerne en særlig elaftale.
(...)
- Side 331 -
...Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det samtykke til markedsføring, der var indhentet på denne måde, ikke var gyldigt efter markedsføringslovens § 2, nr. 14. I det omfang forsikringsselskabet havde anvendt samtykket til at rette henvendelse til en kunde med henblik på markedsføring, var der derfor tale om en overtrædelse af spamforbuddet i markedsføringslovens § 10.
(...)
...utilbørlig påvirkning; tidspunktet for denne handelspraksis (litra a), anvendelse af truende sprog eller adfærd (litra b), den erhvervsdrivendes udnyttelse af en konkret uheldig situation (litra c), byrdefulde eller uforholdsmæssigt omfattende hindringer (litra d) samt trusler om at træffe foranstaltninger, som efter loven ikke kan træffes (litra e).
- Side 357 -
...lokalerne, før en kontrakt er indgået (nr. 24), at der aflægges personlige besøg på forbrugerens bopæl (nr. 25), eller at der lægges forhindringer i vejen over for en forbruger, der ønsker at gøre en fordring efter en forsikringspolice gældende, i form af krav om fremlæggelse af dokumenter, der ikke med rimelighed kan anses for relevante (nr. 27) mv.