- Side 152 -
...der efter 2013-offentlighedslovens § 10, stk. 1, ikke er adgang til aktindsigt i selve databasen, er der altså under de angivne betingelser en ret til at få sammenstillet oplysninger i databasen. Dataudtrækspligten efter 2013-offentlighedsloven gælder kun egentlige forvaltningsmyndigheder og ikke f.eks. forsyningsselskaber m.v., jf. lovens §§ 3-5.
(...)
- Side 153 -
...er pligt til at give aktindsigt i de oplysninger, der foreligger. Der er ikke pligt til at foretage en behandling af oplysningerne. Der kunne således ikke ved en direktivkonform fortolkning af miljøoplysningsloven udledes en pligt til at foretage og udlevere en sammenstilling af oplysninger i myndighedernes databaser og herved genere et dataudtræk.
(...)
- Side 154 -
...vedrørende en klage over Solrød Kommunes afgørelse om aktindsigt i antallet af tilsyn vedrørende lovliggørelse af byggeri efter byggeloven udtalte Byggeklageenheden bl.a., at der ikke efter miljøoplysningsloven var en ret til dataudtræk, men at anmodningen i stedet skulle vurderes efter den ret til dataudtræk, der fremgik af 2013-offentlighedslovens § 11.
(...)
...sammenstilling af oplysningerne. Se ombudsmandens brev af 17. september 2014 i sag nr. 14/03770 (tilgængelig på Offentlighedsportalen), hvor ombudsmanden var enig med Beskæftigelsesministeriet i, at det var en betingelse for datasammenstilling efter offentlighedslovens § 11, at der var tale om foreliggende oplysninger i myndighedens (egne) databaser.