- Side 314 -
...der føres med henblik på at tjene interne, administrative formål. Derimod blev to kommuners lønsystemer anset for at være databaser i FOB 2016-5, idet de opfyldte de tekniske betingelser for at være databaser, og oplysningerne i systemerne blev anvendt i forbindelse med sagsbehandlingen, bl.a. i forbindelse med lønudbetaling og fastsættelse af løn.
- Side 331 -
...foretager og udleverer en sammenstilling af (allerede foreliggende) oplysninger i en sagsbehandlende løsnings databaser. Det er – naturligvis – uden betydning om driften af løsningen og dens databaser er udliciteret til en privat virksomhed. Se lovforslag nr. 144 af 7. februar 2013 om lov om offentlighed i forvaltningen, de specielle bemærkninger til § 11.
(...)
...første gælder det, at såfremt de oplysninger, der ønskes sammenstillet, er omfattet af undtagelsesbestemmelserne i §§ 19-35, gælder sammenstillingsretten kun, hvis de hensyn, der er nævnt i disse bestemmelser (eller følger af bestemmelserne), kan tilgodeses gennem anonymisering eller lignende, jf. offentlighedslovens § 11, stk. 1, 2. pkt. Det er i
(...)
- Side 332 -
...de specielle bemærkninger til § 11 og de almindelige bemærkninger, pkt. 4.5.2.1, FOB 2016-35 om dataudtræk fra IT-systemet Andelsboliginfo og eventuelt den norske sivilombudsmanns udtalelse af 10. juli 2014 om »sammenstilling av og innsyn i opplysninger i Skatteetatens aksjonærregister« om den lignende bestemmelse i den norske offentlighedslovs § 9.
(...)
...forvaltningen, de specielle bemærkninger til § 10, og vejledningen til offentlighedsloven, pkt. 4.4.1. Dette må især gøre sig gældende i forhold til at udlevere rådata i sagsbehandlende teknologiers underliggende databaser, men naturligvis ikke udlevering af tilknyttede programmer til databaserne, Se Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, s. 226.
- Side 334 -
...logning af alle anvendelser af personoplysninger, måtte efter ombudsmandens opfattelse anses som en systemmæssig facilitet, der var afledt af den egentlige behandling af oplysninger i CPR. Se tilsvarende Statsforvaltningens udtalelse af 12. februar 2016, hvor det blev afvist, at retten til aktindsigt efter offentlighedslovens omfatter log-oplysninger.
- Side 335 -
...der dog kun gælder for fysiske personer, eller på om de ret snævre betingelser for dataudtræk efter offentlighedslovens § 11 er opfyldt, medmindre myndigheden vælger at indbygge meroffentlighed efter offentlighedslovens § 1, stk. 2, og et underliggende princip herom. Endelig er der efter offentlighedsloven ikke ret til aktindsigt i elektroniske spor.
- Side 338 -
...databaser som sådan, se afsnit 3.3.3, hvor denne problemstilling er behandlet. Endvidere blev reglen om dataudtræk i offentlighedslovens § 11 indsat i loven fra 2013, og da miljøoplysningsloven henviser til offentlighedsloven fra 1985, jf. miljøoplysningslovens § 6, stk. 2, tyder det på, at miljøoplysningsloven slet ikke giver ret til indsigt i databaser.
(...)
- Side 339 -
...lovens undtagelsesbestemmelser finder anvendelse. Det svarer for så vidt til den retstilling, som også gælder efter offentlighedsloven. Nævnet fandt dog samtidig, at miljøoplysningsloven heller ikke i kraft af EU-konform fortolkning giver ret til dataudtræk. Se i samme retning Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 26. marts 2019 (sag 19/00249).
(...)
- Side 341 -
...mange ressourcer forvaltningen har pligt til at anvende, før et afslag kan meddeles. Indtil dette spørgsmål afklares, må det derfor være sagligt for de efter miljøoplysningsloven omfattede organer at skele til den praksis, som anlægges efter § 11 i offentlighedsloven fra 2013, når der tages stilling til anmodninger om dataudtræk i miljøoplysninger.
(...)
...således formentlig lægges vægt på ansøgerens (og den øvrige offentligheds) interesse i at få meddelt oplysningerne. Det indebærer, at der i hvert fald ved anmodninger, som angår oplysninger om »emissioner til miljøet«, jf. om dette begreb f.eks. FOB 2017-28 og FOB 2017-29, må anvendes et højere ressourceforbrug end efter 2013-offentlighedslovens § 11.
- Side 343 -
...forvaltning. Det er f.eks. ikke alle sagsbehandlende systemer, hvor der genereres isolerbare informationsbærende medier (»dokumenter«). Adgang til at få udleveret lagrede data, vil derfor bero på de vidtgående regler om egenacces, der dog kun gælder for fysiske personer, eller på om de ret snævre betingelser for dataudtræk efter offentlighedslovens § 11 er
(...)
- Side 344 -
...aktindsigt er pligtmæssigt at inddrage i forbindelse med indkøb, tilpasning, udvikling og anvendelse af bl.a. sagsbehandlende teknologier. Denne bestemmelse sigter således til at sikre, at nye it-løsninger f.eks. skal udvikles således, at det er muligt ved få og enkle kommandoer at få foretaget et dataudtræk i overensstemmelse med offentlighedslovens § 11.