- Side 527 -
...(diskretionstilsagn). Sådanne tilsagn bør derfor kun gives, hvis det må anses for helt utvivlsomt, at de omhandlede oplysninger vil være undtaget fra aktindsigt efter 1985-offentlighedslovens §§ 12-15, hvilket også skal ses i sammenhæng med, at offentlighedslovens bestemmelser er præceptive i den forstand, at en myndighed ikke kan give tilsagn om fortrolighed ud
- Side 531 -
Folketingets Ombudsmands udtalelse af 12. april 2016 (sag nr. 16/01560) Sagen – der angik spørgsmålet om aktindsigt i dokumenter vedrørende Forsvarets undersøgelse af mulige civile tab i forbindelse med det danske luftangreb i Irak den 30. august 2015 – er omtalt under pkt. 6.1 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 14.
(...)
Dokumenter indeholdende militære hemmeligheder, som alene findes hos en myndighed, der er ledet af en militærperson, kan i det hele undtages fra aktindsigt efter 1985-offentlighedslovens §14, jf. § 32 i militær straffelov, der
- Side 545 -
...EU-forordning, at der gælder tavshedspligt i forhold til bestemte typer af oplysninger eller dokumenter, som danske myndigheder er i besiddelse af. Det samme gælder, hvis fortroligheden følger af et EU-direktiv, der skal implementeres i dansk ret, jf. også pkt. 8.4.7 nedenfor om forholdet til 1985-offentlighedslovens § 14 om særlige tavshedspligtbestemmelser.
- Side 554 -
...ret. Derimod vil 1985-offentlighedslovens § 14 ikke kunne anvendes i forhold til rene internationale bestemmelser om at bevare tavshedspligt, dvs. bestemmelser, der ikke er implementeret i dansk ret. I sådanne tilfælde kan 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 2, kun anvendes, hvis betingelserne for anvendelsen af denne bestemmelse er opfyldt.
- Side 561 -
Folketingets Ombudsmands udtalelse af 12. april 2016 (sag nr. 16/01560) Sagen – der angik spørgsmålet om aktindsigt i dokumenter vedrørende Forsvarets undersøgelse af mulige civile tab i forbindelse med det danske luftangreb i Irak den 30. august 2015 – er omtalt under pkt. 5.1 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 14.
- Side 569 -
...tilbageholdte dele af tilsynsrapporterne (i form af bl.a. oplysninger om gennemførte tests og resultaterne deraf) bl.a. vil kunne give indsigt i, hvordan lufthavnens sikkerhedsforanstaltninger blev kontrolleret og eventuelt kunne omgås, og at udlevering således ville kunne svække mulighederne for at forebygge forbrydelser mod luftfartens sikkerhed.
- Side 611 -
...(sag 19/01358). I forlængelse heraf bemærkes, at ombudsmanden i FOB 2009-1-4 har udtalt, at en særlig tavshedspligtbestemmelse, der ikke finder direkte anvendelse i det enkelte tilfælde, kan virke normerende for den vurdering, der skal foretages efter opsamlingsbestemmelsen. Der henvises også til pkt. 9 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 14.
(...)
...»undtagelsesbestemmelserne i [1970-offentlighedslovens] §§ 7 [svarende til 1985-offentlighedslovens § 14] og 2, stk. 2, nr. 4 [svarende til 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6], [...] således med sikkerhed kun [omfatter] dokumenter, der fremkommer i forbindelse med de af en forligsmand eller en mæglingsmand ledede forhandlinger. Spørgsmålet om
(...)
- Side 612 -
...Finanstilsynets tavshedspligt, ville han normalt ikke kunne kritisere, at en myndighed – der ikke selv er omfattet af den særlige tavshedspligt – afslår aktindsigt i denne oplysning, når det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til private eller offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet.
(...)
- Side 613 -
...oplysningerne blev fremsat til Banedanmark, der er indberetningspligtig, eller til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der modtager samtlige indberetninger. Med henvisning til FOB 1996.221 udtalte ombudsmanden, at han ikke ville indlede en undersøgelse af sagen, da der ikke var udsigt til, at han kunne kritisere Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.