- Side 788 -
...oprettet ved lov, visse forsyningsselskaber, visse offentlige selskaber, hvor mere end 75 pct. af ejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder, og andre situationer. Det vil således være muligt at opnå aktindsigt i sådanne virksomheders udbudsforretninger på lige fod med ordregivere, der kan anses for en »del af den offentlige forvaltning.«
- Side 794 -
...personalesager og førelse af en kalender), finder hovedreglen i offentlighedslovens § 7 anvendelse. Dette indebærer, at enhver har ret til at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en ordregiver som led i en udbudsforretning, medmindre en af de undtagelser, der er nævnt i offentlighedslovens §§ 19-35, finder anvendelse.
- Side 795 -
...udbudssager vil særligt muligheden for at undtage interne dokumenter (afsnit 4.2.1) samt brevveksling med advokater efter offentlighedslovens § 27, nr. 4 (afsnit 4.2.2), være relevante for ordregiveren at overveje. Uanset at et dokument kan undtages fra aktindsigt, skal ordregiveren give aktindsigt i faktiske oplysninger og eksterne faglige vurderinger.
- Side 798 -
...brug for en aktindsigtssag i tilknytning til en klagesag ved Klagenævnet for Udbud. I sådanne en situation vil de interne dokumenter (eller oplysninger) ikke ophøre med at være interne, jf. offentlighedslovens § 27, nr. 4, og § 23, stk. 1, nr. 1. Se klagenævnets afgørelse af 16. april 2020 (j.nr 20/02582), omtalt i klagenævnets årsrapport for 2020.
- Side 800 -
Offentlighedslovens § 27, stk. 1, nr. 4, giver mulighed for at undtage en myndigheds brevveksling med sagkyndige til brug for en retssag eller i forbindelse med overvejelse af, om en retssag bør føres, fra adgangen til aktindsigt.
(...)
...havde Kammeradvokaten udarbejdet et responsum, om lovligheden af det af staten gennemførte udbud af beredskabsnet. Højesteret afviste (som landsretten) en editionsbegæring i dokumentet og bemærkende i den forbindelse, at responsummet vil være undtaget fra retten til aktindsigt efter offentlighedslovens § 10, stk. 4 (nu offentlighedslovens § 27, nr. 4).
(...)
- Side 801 -
...Thyrsted Laursen, anmodning om aktindsigt i Falck Danmark A/S mod Region Syddanmark, samt kendelse af 4. november 2014, Journalist Lars Munch Rasmussen, anmodning om aktindsigt i Falck Danmark A/S mod Region Syddanmark. vedrørende aktindsigt for journalister i processkrifter ved Klagenævnet for Udbud i Falck Danmark A/S mod Region Syddanmark udtalt:
(...)
...offentlig myndighed skal have mulighed for at modtage fornøden sagkyndig rådgivning og vejledning, uden at andre gennem offentlighedsloven skal have adgang til at gøre sig bekendt med vejledningen/rådgivningen, idet dette kunne føre til en skævvridning mellem parterne ved, at modparten fik indsigt i myndighedens overvejelser i forbindelse med sagen.
(...)
...vægt på bestemmelsens formål samt udgangspunktet, hvorefter der er ret til aktindsigt i alle dokumenter, der er indleveret til klagenævnet som led i klagesagen, er der ikke grundlag for at antage, at offentlighedslovens § 27, nr. 4, finder analogt anvendelse på processkrifter afgivet af offentlige myndigheder i de sager, der behandles af klagenævnet«.
- Side 816 -
Offentlighedslovens § 14 indeholder et krav om, at myndigheden skal overveje meroffentlighed. I forbindelse med en anmodning om aktindsigt skal ordregiveren og klagenævnet således overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af offentlighedslovens §§ 23-35.