- Side 285 -
...i fællesskab. Da klubben ikke udøvede offentlig virksomhed af mere omfattende karakter, var den ikke omfattet af offentlighedslovens § 3, stk. 1, som svarer til forvaltningslovens § 1, stk. 2. I en udtalelse af 27. september 2017 har Ankestyrelsen, Tilsynet, slået fast, at kommuners og regioners deltagelse i brugerklubben SBSYS kun er lovlig efter
(...)
- Side 286 -
...virksomhed kunne utvivlsomt lovligt være udøvet af en kommune efter kommunalfuldmagtsreglerne, hvilket skabte en vis tvivl om, hvorvidt fonden udøvede offentlig virksomhed af omfattende karakter. Fonden var imidlertid ikke undergivet intensiv offentlig regulering, tilsyn og kontrol og faldt af denne grund uden for offentlighedslovens anvendelsesområde.
(...)
...Erhvervsstyrelsen og KL og regeringen. Derudover tog han i betragtning, at fondens aktiviteter overvejende er finansieret af offentlige midler. Desuden var det efter ombudsmandens opfattelse klart, at fonden udøver offentlig virksomhed af omfattende karakter. Fonden må endvidere i kraft af vedtægternes regler om bestyrelsens sammensætning og valg af direktion,
(...)
- Side 287 -
...nr. 2, (eller § 4, stk. 1, om offentligt ejede selskaber). Fonden var således ikke på dette grundlag omfattet af offentlighedslovens anvendelsesområde. Ombudsmanden skrev: »at fonden ud fra en konkret og samlet vurdering ikke kan anses for at være “undergivet intensiv offentlig regulering, intensivt offentligt tilsyn og intensiv offentlig kontrol”«.