- Side 249 -
...kan begrænse adgangen til partsaktindsigt (jf. § 9, stk. 5) – i modsætning til offentlighedsloven, hvorefter specielle tavshedspligtsregler fortrænger adgangen til almindelig dokumentoffentlighed.175175. Smh. forvaltningslovens § 9, stk. 5, og offentlighedslovens § 35. Den bedre retsstilling viser sig også ved, at partens begæring om aktindsigt efter
- Side 260 -
...til at give partsaktindsigt. I offentlighedslovens § 35 er det fastsat, at pligten til at meddele oplysninger er begrænset af særlige bestemmelser om tavshedspligt. En part, der kommer i besiddelse af fortrolige oplysninger ved partsaktindsigt eller partshøring, kan ifølge Sten Bønsing i U 2014 B.307 selv blive omfattet af en form for tavshedspligt.
- Side 267 -
Efter databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, kan oplysninger, der behandles for den offentlige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, undtages fra retten til indsigt efter art. 15, stk. 1, i samme omfang som efter reglerne i §§ 19-29 og 35 i lov om offentlighed i forvaltningen.