Bøger, som nævner Offentlighedsloven § 35

Miljøoplysningsloven (1. udg.)
Forfattere: Azad Taheri Abkenar, Christian Østrup og Mohammad Ahsan
Udgivelsesdato: 24. maj 2023
DJØF Forlag

Forarbejder m.v.

- Side 634 -

...2012/13, pkt. 3.4.3.4 og pkt. 4.1.1.19 i lovforslagets almindelige bemærkninger samt de specielle bemærkninger til § 35, betænkning nr. 1510/2009, s. 729-40, og Justitsministeriets vejledning til offentlighedsloven, pkt. 8.6. Som nærmere uddybet i pkt. 3 nedenfor viderefører 2013-offentlighedslovens § 35 bestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 14.

Læs på Jurabibliotek



Forholdet til 2013-offentlighedsloven

- Side 636 -

...pkt., er ikke indeholdt i 2013-lovens § 35, fordi bestemmelsen er anset for overflødig. Dette skyldes, at der (formuleringsmæssigt) foreligger identitet mellem de oplysninger, der efter 2013-offentlighedslovens §§ 30-33 kan undtages fra aktindsigt, og de oplysninger, der efter forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, er undergivet (almindelig) tavshedspligt.

Læs på Jurabibliotek



Særlige tavshedspligtbestemmelser i særlovgivningen

- Side 639 -

...Skatteministeriet at genoptage sagen. Skatteministeriet revurderede herefter sagen og meddelte yderligere aktindsigt. Ombudsmanden fandt i øvrigt ikke, at Skatteministeriet med hjemmel i 2013-offentlighedslovens § 35 (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 14), jf. skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, kunne undtage navnet på en medarbejder hos SKAT.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 640 -

...efter ordlyden af bestemmelsen kun gjaldt, hvis en minister eller nævnsformanden havde besluttet det. Det skyldtes, at det fulgte af praksis, at drøftelserne i nævnet var undergivet tavshedspligt, medmindre det udtrykkeligt var aftalt, hvad udvalgsmedlemmerne kunne sige til offentligheden. Se også FOB 2017-26 om § 4 i lov om Udenrigspolitisk Nævn.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...1985-offentlighedslovens § 14). Ombudsmanden fandt ikke grundlag for at indlede en ombudsmandsundersøgelse og henviste til, at det på det foreliggende grundlag var sandsynligt, at aktindsigtsanmodningen omfattede dokumenter med oplysninger, der kunne vurderes omfattet af enten § 32 i den militære straffelov og/eller 2013-offentlighedslovens §§ 31 og 32, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 641 -

en særlig tavshedspligtbestemmelse i 2013-offentlighedslovens § 35’s (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 14) forstand, og at oplysninger om rent sjælesørgerisk karakter var omfattet af præsters særlige tavshedspligt.

Læs på Jurabibliotek


Udstrækningen af en særlig tavshedspligtbestemmelse

...»fortrolige oplysninger« i bestemmelsen som udgangspunkt omfattede »alle oplysninger«, bortset fra offentligt tilgængelige oplysninger. Endvidere lagde ombudsmanden vægt på bl.a., at modtagere af oplysninger omfattet af stk. 1 med indførelsen af stk. 2 blev pålagt en særlig tavshedspligt svarende til den, som gjaldt for ansatte m.v. i Finanstilsynet.

Læs på Jurabibliotek



Særlige tavshedspligtbestemmelser i administrative forskrifter samt tavshedspålæg

- Side 642 -

...administrativ fastsættelse af en tavshedspligt, der gik videre end straffelovens almindelige regler. Transport- og Bygningsministeriet meddelte efterfølgende fortsat delvist afslag på aktindsigt efter 2013-offentlighedslovens § 33, nr. 1, hvilket ombudsmanden ikke kunne kritisere, jf. herom Folketingets Ombudsmands udtalelse af 14. september 2016 (sag nr.

Læs på Jurabibliotek



Offentligt kendte oplysninger m.v. samt skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1

- Side 644 -

...omfatter oplysninger, som efter almindelig opfattelse er ikke-fortrolige. Derfor var det med urette, at Skatteministeriet efter 2013-offentlighedslovens § 35 (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 14), jf. skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, havde undtaget oplysninger om, at en bestemt journalist havde søgt om aktindsigt i bestemte oplysninger.

Læs på Jurabibliotek

(...)

FOB 2015-25 Udtalt, at Skatteministeriet ikke med hjemmel i 2013-offentlighedslovens § 35 (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 14), jf. skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, kunne undtage navnet på en medarbejder hos SKAT, jf. om udtalelsen pkt. 5.1 ovenfor.

Læs på Jurabibliotek



Retsvirkning ved særlig tavshedspligtbestemmelse i forhold til bl.a. aktlisten, delvis aktindsigt, meroffentlighed og egenacces

- Side 646 -

...egenacces, jf. FOB 2005.621 (s. 631 f.), hvor ombudsmanden fremhævede, at den daværende særlige tavshedspligtbestemmelse i skattestyrelseslovens § 37 ikke kunne antages at udelukke egenacces efter den dagældende persondatalov, da den person, oplysningerne angår, som regel ikke kunne betragtes som uvedkommende i skattestyrelseslovens § 37’s forstand.

Læs på Jurabibliotek