- Side 830 -
...beføjelser personellet har i forbindelse med denne bistand, samt at bistanden sker under politiets ledelse. Samtidig blev RPL kap. 93 b og 93 c om politiklageordningen tilføjet bestemmelser om behandlingen af sager om kritisabel eller strafbar adfærd fra forsvarspersonellets side under løsningen af de politimæssige opgaver. Der er desuden udfærdiget en BEK
(...)
- Side 831 -
...det exeptionelle, bliver det normale og dagligdags. Bistanden vil dog altid skulle ske under ledelse af politiet, jf. PL § 24 b, dvs. at politiet udstikker rammerne for bistanden, herunder anvendelse af magt, og har ansvaret for den operative udførelse af opgaven, herunder at det sker efter de regler der gælder for politiets varetagelse af opgaven.
(...)
- Side 833 -
...oplistet i PL § 24 a, stk. 1. Bestemmelsen er en udtømmende angivelse af, hvilke opgaver der kan delegeres, idet dog nr. 6 er en rimelig bred opsamlingsbestemmelse. Det ligger dog klart i bestemmelsen, at politiet ikke kan anmode om bistand fra Forsvaret til at varetage den daglige indsats mod kriminalitet eller politiets almindelige patruljevirksomhed.
- Side 846 -
...udelukkende bestod af polititjenestemænd er nu nedlagt. Disse kompagnier indgik under kommando af Hjemmeværnet i det hjemmeværnsdistrikt, hvor de var indstillet, efter beslutning af justitsministeren. Baggrunden var bl.a. at give politifolk adgang til aktivt at deltage i landets forsvar. De stod således i krigs- og krisetid under kommando af forsvarschefen.