- Side 566 -
Også principperne om lighed og saglighed må være opfyldt i forbindelse med tvangsindgrebet. Det er derfor udelukket at hindre en person adgang til et afspærret område efter PL § 4, stk. 2, fordi den pågældende ikke har betalt en forfalden bøde.
(...)
- Side 567 -
...Muligheden for at iværksætte forebyggende foranstaltninger for at forhindre fare for forstyrrelse af orden eller sikkerhed findes bl.a. i PL § 4, stk. 2, og PL § 6. Det er værd at bemærke, at politiet i dette øjemed kan foretage helt specificerede formelle indgreb, uanset at faren alene kan karakteriseres som abstrakt.235235. Se kap. IV, afsnit 3.2.6.
(...)
...forventes større forsamlinger, som f.eks. ved et statsbesøg eller lignende begivenheder. De forebyggende foranstaltninger vil være indskrænket til de geografiske områder, der udgør en potentiel sikkerhedsrisiko. Her kan etableres afspærring, og her kan etableres en adgangskontrol, der indebærer, at personer afvises eller kun får adgang mod at lade sig
(...)
- Side 568 -
...en strand − fordi de forstyrrer den offentlige orden eller sikkerhed. Da § 4 alene kræver, at der foreligger en abstrakt fare for de politiretlige beskyttelsesinteresser, kunne det være fristende at benytte denne hjemmel i en situation, hvor det konkrete farekrav i § 5 hindrede, at der blevet givet et påbud til de pågældende personer om at forsvinde
- Side 614 -
...moddemonstration, osv. Ved besøg af den amerikanske præsident kan torvet, hvor han skal holde tale, ryddes, og der kan opsættes afspærringer, således at USA-fjendtlige demonstranter eller personer med redskaber, f.eks. æg, der kan forstyrre talen, ikke får lov at passere afspærringen. Adgangskontrollen, der kan indebære en visitation eller en ran-
- Side 634 -
...omstændighederne kan forholdet forfølges straffeprocessuelt. I så fald sigtes den pågældende for forsøg på vold, og æggene beslaglægges. Dette kræver dog, at politiet har en rimelig grund til at mistænke den pågældende for at ville gøre brug af æggene. Bestemmelsen vil især have relevans ved større begivenheder som fodboldkampe, præsidentbesøg eller topmøder.
- Side 683 -
...beslutningen gælder for, skal være så kort som muligt og ikke må overstige 3 måneder. Forlængelse af tidsrummet kan dog ske. Også disse påbud kan gives på et abstrakt faregrundlag, men er også underlagt ovennævnte forvaltningsretlige principper, hvilket f.eks. vil sige, at forbuddet mod at tage ophold i det nævnte skovareal skal ophæves, når brandfaren er
(...)
- Side 684 -
...og konkrete fare, men som koordinerede myndighed kan beslutte en evakuering, hvor en livstruende oversvømmelse ikke blot er overvejende sandsynlig, men også hvor den alene er set som en mulighed. Evakueringen af de nærmeste beboere til et fyrværkerilager, der var sprunget i luften i et villakvarter i Andst i 2011, kan ses som et eksempel på dette.
(...)
- Side 685 -
...beredskabsplaner. Politiet forsøger endvidere på færdselsområdet gennem patruljering og kontrol at forebygge uheld, og også ved tilsyn af forlystelsesarrangementer o.l. forsøger man at modvirke, at (større) ulykker finder sted. Efter PL § 4, stk. 2, kan politiet som nævnt tillige i forebyggende øjemed, og dermed på abstrakt faregrundlag, foretage indgreb i
(...)
- Side 686 -
...består forskellige muligheder for at gribe ind for de forskellige myndigheder på det samme område, idet politiloven overordnet må udfylde betingelserne for de indgreb, hvori politiet deltager. Beredskabsloven synes ikke på dette punkt at være nogen »lex specialis« i forhold til politiloven. I praksis lader der dog ikke til at være nogle problemer.
- Side 745 -
...påvirke andre til at afholde sig fra kriminalitet eller uro. F.eks. slog Københavns Politi konsekvent ned på den vold og uro de observerede i forbindelse med en hot spot-aktion i det københavnske natteliv gennem 2 år, bl.a. med det videregående sigte at få volden i nattelivet minimeret. Den håndhævende indsats blev dermed en del af den præventive opgave.
- Side 754 -
...politiets tilsynsforpligtelser efter særlovgivningen vil, alt efter hvilket faregrundlag tilsynet udøves på, have karakter af en præventiv opgave, uagtet disse tilsynsforpligtelser er behandlet i et særskilt afsnit under ordensopgaverne. Som det ses, vil grundlaget for politiets opgavevaretagelse typisk være den almindelige overvågning og kontrol.