- Side 366 -
...ønsker om effektivitet, ensartethed o.l., som måske ikke helt kan genfindes i relation til dansk, national materiel ret. En del synes således at tale for at lade EU-modellen for officialvirksomhed i forbrugersager være en udmærket parallel at trække på ved fortolkningen af de nationale, danske bestemmelser om officialvirksomhed, men heller ikke mere end
- Side 367 -
...Brusse), ECLI:EU:C:2013:341, præmis 44), og artikel 5, stk. 3, i direktiv 1999/44, se kapitel 3, afsnit 2.2 og 3.1.9, med henvisninger. og for det andet er det ikke helt klart, hvordan domstolene skal kunne anvende § 338 in fine på dispositive anbringender, når den efter ordlyden synes at måtte forstås sådan, at dette ikke er dækket af anvendelsesområdet.
(...)
- Side 368 -
...Særskilt regulering i retsplejeloven af, hvad de danske domstole skal foretage i sådanne sager, vil også øge sandsynligheden for, at domstolene kender til reglerne og i øvrigt bidrage til, at forpligtelserne overholdes.2727. Se i den retning (dog uden det danske perspektiv) også Beka: The Active Role of Courts in Consumer Litigation (2018), s. 338.
- Side 369 -
...domstolene i sådanne tilfælde i hvert fald kan frifinde, selvom der ikke er nedlagt frifindelsespåstand. Noget sådant vil formentlig også være på linje med i hvert fald norsk ret, hvor domstolene kan fravige påstande på grund af offentlige hensyn men ikke gå uden for kravene.3333. Se tvistelovens § 11-4 og omtalen af spørgsmålet i kapitel 4, afsnit 3.4.
- Side 372 -
...prækluderes, kapitel 4, afsnit 1.3. At domstolene uden sådan hjemmel i retsplejeloven er udelukket fra at give tilladelse i sådanne tilfælde, er vel ikke åbenlyst, da der ikke klart kan identificeres et generelt hjemmelskrav,4040. Se om hjemmelskrav kapitel 1, afsnit 3.1.2.1. men udtrykkelig fastsættelse af en sådan hjemmel kan nok være hensigtsmæssig.