Bemærk, at § 17 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 17, om det har en betydning.
- Side 282 -
...end den almindelige tavshedspligt.631631. Jf. også Niels Fenger, EU-rettens påvirkning af dansk forvaltningsret, 2. udg., 2013, s. 35. Regler i speciallovgivningen, der alene henviser til de almindelige regler om tavshedspligt eller blot »for en sikkerheds skyld« fastslår, at der er tavshedspligt, har ikke karakter af »særlige« tavshedspligtsregler.
- Side 289 -
...har navnlig betydning for, hvilke oplysninger de ansatte må videregive til private, offentligheden og i et vist omfang til andre offentlige myndigheder. Tavshedspligten er reguleret i forvaltningslovens § 27, straffelovens §§ 152 ff., EU’s Charter om grundlæggende rettigheders art. 8 samt speciallovgivning.653653. Fx skatteforvaltningslovens § 17.
(...)
- Side 291 -
...3). Det kan altså direkte følge af lovgivning, at oplysninger er fortrolige (ad a). Dette er fx tilfældet i skatteforvaltningslovens § 17, som bestemmer, at stort set alle oplysninger hos skattemyndighederne er fortrolige, eller cpr-lovens § 54, der bestemmer, at offentlige myndigheder skal sørge for, at personnumre ikke kommer uvedkommende i hænde.