Bøger, som nævner Skatteforvaltningsloven § 17

Bemærk, at § 17 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 17, om det har en betydning.

Bestemmelsens anvendelsesområde, herunder forholdet til en særlig tavshedspligtbestemmelse

- Side 414 -

...hjemmel i offentlighedslovens § 19, stk. 2, kan meddeles aktindsigt i det pågældende bødeforelæg, idet § 19, stk. 2, er en fravigelse af § 19, stk. 1, og ikke særlige tavshedspligtbestemmelser, der hviler på særlige hensyn. Den særlige tavshedspligtbestemmelse går således forud for § 19, stk. 2, hvilket for så vidt følger af offentlighedslovens § 35.

Læs på Jurabibliotek



Hovedsynspunktet og virkning af afgivelse til udenforstående

- Side 491 -

...andre ministerier end Skatteministeriet, samt et dokument indeholdende en oversigt over deltagere i et møde, der havde været sendt til udenforstående. Ombudsmanden bemærkede dog samtidig, at han ikke havde taget stilling til, om dokumenterne/oplysningerne kunne undtages efter f.eks. offentlighedslovens § 35, jf. skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Særlige tavshedspligtbestemmelser i særlovgivningen

- Side 797 -

...12, stk. 2, i lov om vækstfonden, hvorefter »formanden, bestyrelsesmedlemmerne og ansatte i fonden er under ansvar efter straffelovens §§ 152-152 e forpligtede til over for uvedkommende at hemmeligholde, hvad de gennem deres virksomhed bliver vidende om«. Der kan i øvrigt også henvises til de bestemmelser, der er gengivet på offentlighedsportalen.dk.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 798 -

...offentligt tilgængelige, henstillede ombudsmanden til Skatteministeriet at genoptage sagen. Skatteministeriet revurderede herefter sagen og meddelte yderligere aktindsigt. Ombudsmanden fandt i øvrigt ikke, at Skatteministeriet med hjemmel i offentlighedslovens § 35, jf. skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, kunne undtage navnet på en medarbejder hos SKAT.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...tiltrådte, at oplysning om antallet af ansatte for et konkret P-nummer (produktionsenhedsnummer) – dvs. antallet af ansatte i en virksomhed – var omfattet af skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1. Den aktindsigtssøgende var derfor ikke berettiget til at få et dataudtræk om antallet af ansatte i ca. 11.000 nærmere angivne P-numre i SKATs eIndkomst-register.

Læs på Jurabibliotek



Offentligt kendte oplysninger mv. samt skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1

- Side 802 -

...1, har ombudsmanden flere gange udtalt, at dels offentligt kendte eller offentligt tilgængelige oplysninger, dels oplysninger, der efter almindelig opfattelse er ikke-fortrolige, ikke kan undtages efter denne bestemmelse (om skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, henvises også til de ombudsmands udtalelser, der er refereret under pkt. 3.1 ovenfor).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...normalt vil være omfattet af skattemyndighedernes særlige tavshedspligt efter skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1. Ombudsmanden fandt derfor, at Skatteministeriet med rette i SKATs Interne Revisions undersøgelser af SKATs praksis mv. på området for ejendomsvurdering havde undtaget oplysninger om konkrete sager om genoptagelse af ejendomsvurderingen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Folketingets Ombudsmands udtalelse af 20. maj 2015 (sag nr. 15/01279) Med henvisning til FOB 2005, side 621 (side 676 f.) udtalt, at den særlige tavshedspligtbestemmelse i skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, ikke omfatter oplysninger, som efter al-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 803 -

mindelig opfattelse er ikke-fortrolige. Derfor var det med urette, at Skatteministeriet efter offentlighedslovens § 35, jf. skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, havde undtaget oplysninger om, at en bestemt journalist havde søgt om aktindsigt i bestemte oplysninger.

Læs på Jurabibliotek

(...)

FOB 2015-25 Udtalt, at Skatteministeriet ikke med hjemmel i offentlighedslovens § 35, jf. skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, kunne undtage navnet på en medarbejder hos SKAT, jf. om udtalelsen pkt. 3.1 ovenfor.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...pegede på, at det umiddelbart måtte antages, at i hvert fald nogle af de oplysninger/tal, der fremgik af listen, var offentligt tilgængelige bl.a. på internettet. Endvidere mente ombudsmanden, at det var tvivlsomt, om en oplysning om »debiteret m3-mængde« for et vandværk var en fortrolig oplysning i skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1’s forstand.

Læs på Jurabibliotek



Andre myndigheder i besiddelse af oplysninger omfattet af en særlig tavshedspligtbestemmelse

- Side 804 -

Særlige tavshedspligtbestemmelser vil i almindelighed være afgrænset til visse nærmere angivne myndigheder, f.eks. er skatteforvaltningslovens § 17, 1. pkt., afgrænset til »skattemyndighederne«. I det omfang oplysninger, der er omfattet af en sådan særlig tavshedspligtbestemmelse, videregives til andre

Læs på Jurabibliotek