- Side 78 -
På baggrund af oplysninger om borgernes indkomstforhold opgør Skattestyrelsen en skattepligtig indkomst, og der beregnes en indkomstskat. Skatteansættelsen udmøntes derefter i en årsopgørelse for borgerne. Årsopgørelsen kan ændres inden for rammerne af genoptagelsesreglerne i SFL §§ 26 og 27. Se under 3.2.1 og 3.2.2.
- Side 80 -
Skatterådets mulighed for at ændre på en åbenbart ulovlig afgørelse fra et skatteankenævn kan ske inden for de ordinære ansættelsesfrister i SFL § 26, jf. under 3.2.1. En afgørelse kan også ændres efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist, jf. SFL § 27, stk. 1, nr. 6. Se nærmere under 3.3.2.
- Side 88 -
En skatteansættelse er imidlertid ikke nødvendigvis endelig, blot fordi der er udsendt en årsopgørelse. Inden for de gældende ansættelsesfrister kan Skatteforvaltningen såvel som skatteyderen selv anmode om ordinær eller ekstraordinær genoptagelse, jf. SFL §§ 26 og 27. Se Den juridiske vejledning 2025 A.A.8 om fristregler.
(...)
De ordinære ansættelsesfrister, som fremgår af SFL § 26, skal respekteres af Skatteforvaltningen og Skatterådet, men ikke af skatteankenævnene og Landsskatteretten, der uafhængigt af fristerne kan foretage de ændringer af ansættelsen, der er en følge af klagen, jf. SFL § 36, stk. 1, og § 45, stk. 1.
(...)
...om ændring af en skatteansættelse (agterskrivelse) ikke udsendes senere end den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb, jf. SFL § 26, stk. 1. Den endelige ansættelse skal herefter foretages senest den 1. august i det nævnte år, medmindre skatteyderen anmoder om fristforlængelse for at kunne varetage sine interesser. De pågældende ansættelses-
(...)
- Side 89 -
...indkomstår, som for alle de tre skatteydere var forældede, jf. SFL § 26, stk. 1. Højesteret fandt, at da pantebrevene ikke lovligt kunne omfattes af virksomhedsordningen, skulle de anses for hævet i det tidligste indkomstår, der lå inden for fristen i SFL § 26, stk. 1. Se om dommen Inge Langhave, SR-Skat 2024, s. 38 ff. og Anna Boel, SR-Skat 2024, s. 192 ff.
(...)
...efter indkomstårets udløb. Den forlængede ansættelsesfrist gælder for skatteydere, som er omfattet af skattekontrollovens kapitel 4 (oplysningspligten mv. i forbindelse med transfer pricing), og TSL § 13, jf. SFL § 26, stk. 5. Højesteret har i en række sager taget stilling til spørgsmålet om, hvornår den forlængede ansættelsesfrist finder anvendelse.
(...)
I SKM2012.221.HR fandt Højesteret med henvisning til SKM2012.92.HR at SFL § 26, stk. 5, omfattede enhver ændring af skatteansættelsen vedrørende de pågældende skattepligtiges kontrollerede transaktioner.
(...)
...Højesteret en situation, hvor skatteyderen havde bestemmende indflydelse over et selskab, som havde stillet en Porsche til rådighed for skatteyderen, for en kontrolleret transaktion omfattet af skattekontrollovens § 3 B (nu skattekontrollovens kap. 4). Dette bevirkede, at forholdet var omfattet af den forlængede ansættelsesfrist i SFL § 26, stk. 5.
(...)
De forlængede ansættelsesfrister gælder ligeledes i visse omstruktureringstilfælde mv., jf. SFL § 26, stk. 8. For de tilfælde, hvor den forlængede ansættel-
(...)
- Side 90 -
sesfrist i SFL § 26, stk. 5 og 8, finder anvendelse, gælder der ligeledes en forlænget forældelsesfrist, jf. SFL § 34 a, stk. 3. Se under 3.3.3.
(...)
For det andet gælder der for skatteydere med »enkle økonomiske forhold« en forkortet ansættelsesfrist. Den forkortede ansættelsesfrist gælder alene for myndighedernes adgang til at foretage ændringer af skatteansættelsen. Skatteydernes muligheder begrænses derimod kun af de almindelige regler for genoptagelse, jf. SFL §§ 26 og 27.
(...)
...være afsendt inden den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomståret udløb. Ansættelsen skal i sådanne tilfælde være foretaget senest 1. oktober i samme indkomstår. Den forkortede ansættelsesfrist gælder i medfør af bekg. nr. 1305 af 14. november 2018, som skatteministeren er bemyndiget til at udstede med hjemmel i SFL § 26, stk. 1, sidste pkt.
(...)
Endelig gælder for det tredje, at de begrænsninger, der følger af ansættelsesfristerne i SFL § 26, helt generelt kan fraviges efter reglerne i SFL § 27 om ekstraordinær ansættelse, jf. under 3.3.2.
(...)
...skatteansættelsen. Også skatteyderen kan efter anmodning få genoptaget sin skatteansættelse. Der gælder som udgangspunkt de samme frister, dvs. at udgangspunktet er, at skatteyderen senest den 1. maj i det 4. år efter udløbet af indkomståret skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, jf. SFL § 26, stk. 2.
(...)
Hvis skatteyderen er omfattet af den forlængede ansættelsesfrist, jf. SFL § 26, stk. 5 og 8, gælder det tilsvarende for skatteyderen, at fristen udløber den 1. maj i det 6. år efter indkomstårets udløb.
(...)
Efter SFL § 26, stk. 3, gælder den ordinære frist for skatteansættelsen også for ændrede afskrivninger, selv om selve afskrivningsgrundlaget er opgjort i et indkomstår, der ligger uden for fristen.
(...)
- Side 91 -
Skattemyndighedernes adgang til at ændre et fremførbart underskud eller tab inden for den ordinære ansættelsesfrist er afskåret, såfremt underskuddet eller tabet er selvangivet for et indkomstår, der ligger uden for denne frist, jf. SFL § 26, stk. 4.
(...)
...følger endvidere af SKL § 2, stk. 4, at der ligeledes skal oplyses om kildeartsbegrænsede underskud og tab (f.eks. tab efter ejendomsavancebeskatningsloven). Oplyser den skattepligtige ikke om tabet i det indkomstår, hvor det er opstået, fortabes retten til at fremføre dette, jf. SKL § 2, stk. 4, medmindre der kan ske genoptagelse, jf. SFL §§ 26 og 27.
(...)
...grundlaget for en skatteansættelse eller et fremførselsberettiget underskud, der lå uden for disse frister. Det var ubestridt, at A i 2010 havde et tab på anparter, som var fradragsberettiget. Skatteværdien af tabet kunne modregnes i slutskatten for 2013 og 2014, men dog kun i det omfang, at den negative skat oversteg hans slutskatter i 2010, 2011 og 2012.
(...)
...ultimo i det foregående år. Bestemmelsen indeholder endvidere en række komplicerede bestemmelser for så vidt angår de tilfælde, hvor skatteyderen har anvendt en forkert metode til opgørelse af gevinst og tab på bl.a. aktier og fordringer, f.eks. hvor skatteyderen har anvendt lagerprincippet, men burde have anvendt realisationsprincippet, og omvendt.
(...)
Fristreglerne i SFL § 26 omfatter udtrykkeligt ikke gaveafgiftsområdet, jf. SFL § 26, stk. 9.
- Side 92 -
...hvorefter skatteansættelsen enten på skattemyndighedernes eller på den skattepligtiges initiativ kan foretages eller ændres efter udløbet af de ordinære frister i SFL § 26 (såkaldt fristgennembrud). Der er ikke i SFL § 27 nogen grænse for, hvilke indkomstår der kan genoptages. Virkningen heraf er dog begrænset af forældelsesreglerne. Se under 3.3.3.
(...)
Ifølge SFL § 27, stk. 1, nr. 1, gennembrydes den ordinære ansættelsesfrist i SFL § 26, hvis der er indtrådt en ændring i det privatretlige eller offentligretlige grundlag for skatteansættelsen. Bestemmelsen kan f.eks. anvendes ved tilbagebetaling af studiestøtte eller dagpenge eller ved tilladelse til omgørelse efter SFL § 29.
(...)
- Side 93 -
...ordinære ansættelsesfrister i SFL § 26, jf. SFL § 27, stk. 1, nr. 6. Det er efter loven en betingelse, at den skattepligtige senest 3 måneder efter skatteankenævnets afgørelse er underrettet om, at afgørelsen er udtaget til ændring. I medfør af SKM2024.135.SKTST er fristen dog administrativt indskrænket til 2 måneder efter dateringen af afgørelsen.
- Side 95 -
Efter SFL § 34 a, stk. 3, forældes de afledte krav af en ordinær ansættelse, jf. SFL § 26, stk. 5 (om skatteydere omfattet af skattekontrollovens kap. 4), og SFL § 26, stk. 8 (om visse omstruktureringer), først efter fem år.
- Side 105 -
Anmodning om genoptagelse skal være fremsat enten inden for fristerne i SFL § 26, stk. 2, henholdsvis § 27, eller inden for fristen i SFL § 48, stk. 3, for indbringelse af sagen for en domstol, jf. SFL § 35 g, stk. 2.