- Side 78 -
På baggrund af oplysninger om borgernes indkomstforhold opgør Skattestyrelsen en skattepligtig indkomst, og der beregnes en indkomstskat. Skatteansættelsen udmøntes derefter i en årsopgørelse for borgerne. Årsopgørelsen kan ændres inden for rammerne af genoptagelsesreglerne i SFL §§ 26 og 27. Se under 3.2.1 og 3.2.2.
- Side 80 -
Skatterådets mulighed for at ændre på en åbenbart ulovlig afgørelse fra et skatteankenævn kan ske inden for de ordinære ansættelsesfrister i SFL § 26, jf. under 3.2.1. En afgørelse kan også ændres efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist, jf. SFL § 27, stk. 1, nr. 6. Se nærmere under 3.3.2.
- Side 88 -
En skatteansættelse er imidlertid ikke nødvendigvis endelig, blot fordi der er udsendt en årsopgørelse. Inden for de gældende ansættelsesfrister kan Skatteforvaltningen såvel som skatteyderen selv anmode om ordinær eller ekstraordinær genoptagelse, jf. SFL §§ 26 og 27. Se Den juridiske vejledning 2025 A.A.8 om fristregler.
(...)
- Side 90 -
For det andet gælder der for skatteydere med »enkle økonomiske forhold« en forkortet ansættelsesfrist. Den forkortede ansættelsesfrist gælder alene for myndighedernes adgang til at foretage ændringer af skatteansættelsen. Skatteydernes muligheder begrænses derimod kun af de almindelige regler for genoptagelse, jf. SFL §§ 26 og 27.
(...)
Endelig gælder for det tredje, at de begrænsninger, der følger af ansættelsesfristerne i SFL § 26, helt generelt kan fraviges efter reglerne i SFL § 27 om ekstraordinær ansættelse, jf. under 3.3.2.
(...)
- Side 91 -
...følger endvidere af SKL § 2, stk. 4, at der ligeledes skal oplyses om kildeartsbegrænsede underskud og tab (f.eks. tab efter ejendomsavancebeskatningsloven). Oplyser den skattepligtige ikke om tabet i det indkomstår, hvor det er opstået, fortabes retten til at fremføre dette, jf. SKL § 2, stk. 4, medmindre der kan ske genoptagelse, jf. SFL §§ 26 og 27.
- Side 92 -
...hvorefter skatteansættelsen enten på skattemyndighedernes eller på den skattepligtiges initiativ kan foretages eller ændres efter udløbet af de ordinære frister i SFL § 26 (såkaldt fristgennembrud). Der er ikke i SFL § 27 nogen grænse for, hvilke indkomstår der kan genoptages. Virkningen heraf er dog begrænset af forældelsesreglerne. Se under 3.3.3.
(...)
Udgangspunktet er, at de ordinære ansættelsesfrister gennembrydes i tilfælde, hvor enten den skattepligtige eller skattemyndighederne ikke kan bebrejdes, at skatteansættelsen først foretages på det sene tidspunkt, jf. dog SFL § 27, stk. 1, nr. 5, nedenfor.
(...)
Ifølge SFL § 27, stk. 1, nr. 1, gennembrydes den ordinære ansættelsesfrist i SFL § 26, hvis der er indtrådt en ændring i det privatretlige eller offentligretlige grundlag for skatteansættelsen. Bestemmelsen kan f.eks. anvendes ved tilbagebetaling af studiestøtte eller dagpenge eller ved tilladelse til omgørelse efter SFL § 29.
(...)
...anvendelse, hvis skattemyndighederne forhøjer en skatteansættelse med den virkning, at en skatteansættelse for et indkomstår, der ellers er forældet, skal nedsættes. Som eksempel kan nævnes den situation, at Landsskatteretten ændrer den foretagne periodisering, således at en renteindtægt eller en renteudgift placeres i året før det påklagede indkomstår.
(...)
...genvundne afskrivninger eller fastsættelse af et afskrivningsgrundlag i særlige tilfælde kan ændre en aftalt overdragelsessum for et aktiv. I de tilfælde, hvor der foretages en sådan korrektion af overdragelsessummen for et aktiv, kan myndighederne gennemføre konsekvensændringerne af skatteansættelserne for de øvrige parter i overdragelsesaftalen.
(...)
Fristgennembrud kan endvidere ske efter SFL § 27, stk. 1, nr. 4, hvis en ændring af en skatteansættelse er en direkte følge af, at en udenlandsk skattemyndighed har truffet en afgørelse, der har betydning for den danske beskat-
(...)
- Side 93 -
...SFL § 27, stk. 1, nr. 5. Denne bestemmelse gør det muligt for Skattestyrelsen at genoptage skatteansættelsen, hvis den skattepligtige eller dennes repræsentant med forsæt eller ved grov uagtsomhed har bevirket, at skatteansættelsen er foretaget på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Bestemmelsen kan alene anvendes på myndighedernes initiativ.
(...)
...ordinære ansættelsesfrister i SFL § 26, jf. SFL § 27, stk. 1, nr. 6. Det er efter loven en betingelse, at den skattepligtige senest 3 måneder efter skatteankenævnets afgørelse er underrettet om, at afgørelsen er udtaget til ændring. I medfør af SKM2024.135.SKTST er fristen dog administrativt indskrænket til 2 måneder efter dateringen af afgørelsen.
(...)
...Skatteankestyrelsen, et skatteankenævn eller Landsskatteretten eller ved en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet. Efter SFL § 27, stk. 1, nr. 7, kan genoptagelse ske fra og med det indkomstår, der har været til prøvelse i den første sag, der resulterede i en underkendelse af praksis. Genoptagelse kan ikke ske til ugunst for den skattepligtige.
(...)
...kunne kun ske genoptagelse for indkomstårene 2010 og følgende indkomstår. Højesteret udtalte i dommen, at afgørelsen af, om der ved en dom fra EU-Domstolen er sket endelig underkendelse af dansk praksis, afhænger af, om den danske praksis reelt svarer til den praksis, som er underkendt ved dommen. Højesteret fandt, at dette konkret ikke var tilfældet.
(...)
- Side 94 -
...driftssted ikke kunne anses for en underkendelse af de tilsvarende regler om genbeskatning af underskud i et udenlandsk datterselskab, jf. dagældende LL § 33 E. Dansk praksis om LL § 33 E var dermed ikke underkendt ved sag C-48/13, Nordea Bank Danmark, og skatteyderen havde derfor ikke ret til ekstraordinær genoptagelse, jf. SFL § 27, stk. 1, nr. 7.
(...)
...selv, der har bevisbyrden for, at betingelserne er opfyldt. Det kan f.eks. være, hvis den skatteansættende myndighed har begået fejl, som har medført en materielt urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Reglen kan derimod normalt ikke bruges til at få genoptagelse for glemte fradrag.
(...)
...afventede resultatet af f.eks. en gensidig aftaleprocedure efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, og hvor denne procedure ikke medførte en løsning på problemet. Uden SFL § 27, stk. 1, nr. 9, ville der være en risiko for, at det eller de pågældende indkomstår ville være forældet, når forhandlingerne efter den gensidige aftaleprocedure var afsluttet.
(...)
...fristregel«). Ved ekstraordinær genoptagelse skal skattemyndighedernes varsel eller den skattepligtiges genoptagelsesanmodning fremsættes senest 6 måneder efter, at den skattepligtige eller myndigheden er blevet bekendt med det forhold, der begrunder den ekstraordinære skatteansættelse. Overholdes fristen ikke, kan der ikke ske ekstraordinær genoptagelse.
(...)
...fra det tidspunkt, hvor SKAT var kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå et grundlag for en ekstraordinær ansættelse efter SFL § 27, stk. 1, nr. 5, dvs. fra det tidspunkt, hvor der var klarhed over, at skatteansættelsen var ukorrekt, og at årsagen til dette var skatteyderens forsætlige eller groft uagtsomme handlinger.
(...)
- Side 95 -
...SKAT lægge til grund, at der ikke ville fremkomme yderligere oplysninger, der kunne belyse, om A havde handlet groft uagtsomt eller forsætligt. Det var uden betydning, at SKAT ikke havde modtaget oplysninger, som de ikke allerede var i besiddelse af ved udarbejdelsen af notatet i februar 2014. Se hertil Anders Nørgaard Laursen, SR-Skat 2024, s. 1 ff.
(...)
Skatteforvaltningslovens § 27 omfatter ikke gaveafgiftsområdet, for hvilket der gælder særlige frister i boafgiftsloven.
Sker der ekstraordinær genoptagelse efter SFL § 27, gælder der en 10-årig forældelsesfrist, jf. SFL § 34 a, stk. 1.