- Side 486 -
...forudsætter, at visse opregnede betingelser er opfyldt, mens der haves et ubetinget krav på ændring efter LL § 2, stk. 5, såfremt der foretages en korresponderende ansættelse hos den anden part, jf. LL § 2, stk. 6, og nærmere kap. 23, 6.1. Om betalingskorrektion, omgørelse, skatteforbehold og omvalg, se nærmere Hans Henrik Bonde Eriksen i U 2018 B. s. 218 ff.
(...)
- Side 487 -
...tilladelse af skattemyndighederne til at ændre de indgåede aftaler ved en såkaldt omgørelse, SFL § 29. En særlig situation forelå i SKM2021.117.LSR, hvor Landsskatteretten gav tilladelse til omgørelse af en tilbagekaldelse af et arveafkald, således at arveafkaldet stod ved magt. Afgørelsen er kommenteret af Liselotte Madsen i SR-Skat 2021, s. 138 ff.
(...)
- Side 488 -
Efter SFL § 29, stk. 1, nr. 1, må dispositionerne ikke i overvejende grad have været båret af hensyn til at spare eller udskyde skatter.
(...)
...blevet placeret i et selskab, som lægen ejede 100 pct. Lægen ansås for rette indkomstmodtager af bonussen. Landsretten afviste, at lægen og hans selskab var berettiget til omgørelse i medfør af SFL § 29, stk. 1, nr. 1, idet det ikke var godtgjort, at dispositionen ikke overvejende grad havde været båret af hensynet til at spare eller udskyde skatter.
(...)
...honorar som løn. A ønskede herefter omgørelse af dispositionen efter SFL § 29. Højesteret fandt, at det ikke var godtgjort, at betalingen af honorarerne til X ApS i stedet for til A personligt ikke i overvejende grad havde været båret af hensyn til at spare eller udskyde skatter, og derfor kunne der ikke gives tilladelse til omgørelse, jf. SFL § 29,
(...)
- Side 489 -
...der er væsentlige. Der har været nogen usikkerhed om, hvorvidt der kunne stilles krav om, at konsekvenserne ikke kunne eller burde være forudset. I SKM2001.657.LR fandt Ligningsrådet imidlertid ikke, at der ud fra formuleringen af SSL § 37 C, stk. 1, nr. 2 (nugældende SFL § 29, stk. 1, nr. 2), kunne stilles et sådant krav om god tro hos skatteyderen.
(...)
...etableringskontomidlerne. Højesteret fandt ligeledes, at der var tale om en privatretlig disposition, men fandt, at det var uden betydning, at parterne var bekendt med konsekvenserne på tidspunktet for selvangivelsen. Afgørelsen er kommenteret af Tommy V. Christiansen i JUS 44/2006, Svend Erik Holm i R&R 2006 SM 373 og Ole Bjørn i SR-Skat 2007, nr. 2, s. 84 ff.
(...)
I SKM2008.982.LSR fandt Landsskatteretten ikke, at betingelsen i SFL § 29, stk. 1, nr. 2, var opfyldt, da likvidationen var foretaget med professionel bistand, samt at revisoren i en anden sag havde vidneforklaret, at han på tidspunktet for likvidationen var vidende om dispositionens skattemæssige konsekvenser.
(...)
- Side 490 -
Efter SFL § 29, stk. 1, nr. 3, skal dispositionen være lagt klart frem for skattemyndighederne. Det er den civilretlige dispositions indhold, der skal være lagt klart frem, og ikke de skattemæssige konsekvenser heraf.
(...)
...omgørelse ikke var opfyldt. Højesteret fandt, at den pågældende havde forsøgt at skjule dispositionen, således at det var gjort vanskeligt for skattemyndighederne uden dybtgående undersøgelse af regnskabsmaterialet at gennemskue forholdet, og at det derfor var utvivlsomt, at betingelsen om, at forholdet skulle have været lagt klart frem, ikke var opfyldt.
(...)
- Side 491 -
...ikke kunne foretages med civilretlig tilbagevirkende kraft til 1999. Omgørelsen skulle ske ved, at selskabet udstedte aktier i 2003. De aktier, som blev udstedt, ville blive betragtet som udstedt i 1999 i relation til aktieavancebeskatningsloven, mens kapitalindskuddet i relation til kursgevinstloven fuldt ud skulle anses som en gældskonvertering.
(...)
Ligningsrådet har i SKM2003.547.LR tilladt omgørelse efter SSL § 37 C (nugældende SFL § 29), uanset at selskabets åbningsstatus ikke kunne ændres efterfølgende. Ved omgørelsen blev det tilladt, at nogle aktiver og passiver blev overdraget i forbindelse med en skattefri virksomhedsomdannelse.
(...)
...havde forsøgt at skjule dispositionen, således at det var gjort vanskeligt for skattemyndighederne uden dybtgående undersøgelse af regnskabsmaterialet at gennemskue forholdet, og at det derfor var utvivlsomt, at betingelsen for omgørelse, der fulgte af dagældende skattestyrelseslovs § 37 C, stk. 1, nr. 3 (nu SFL § 29, stk. 1, nr. 3) ikke var opfyldt.
(...)
- Side 493 -
...udskyde skatter, og der kunne følgelig ikke gives tilladelse til omgørelse efter SFL § 29. I forhold til anmodningen om betalingskorrektion efter LL § 2, stk. 5, fandt Højesteret, at denne bestemmelse omfatter korrektion af priser og vilkår, men ikke tvister om rette indkomstmodtager, hvorfor der ikke kunne meddeles tilladelse til betalingskorrektion.