- Side 732 -
Kommentaren til dette kapitel er struktureret således, at der først i dette indledningsafsnit redegøres for, hvem der er omfattet af reglerne om tavshedspligt i forvaltningslovens § 27 og straffelovens §§ 152-152 e, jf. pkt. 3 nedenfor. Indledningsafsnittet gennemgår også retsvirkningerne af brud på tavshedspligten, jf. pkt. 4 nedenfor.
- Side 735 -
...Endvidere kan private eller selvejende institutioner være omfattet af tavshedspligtsreglerne, når de udfører opgaver for en kommune efter lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, dagtilbudsloven, lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel og lov om social service, jf. § 43 i den sociale retssikkerhedslov.
...1-4, finder ikke anvendelse på personer, der ikke har et personligt ansættelsesforhold eller udfører et personligt hverv, men som i øvrigt udfører en arbejdsopgave med tilknytning til en forvaltningsmyndighed. Sådanne personer kan imidlertid være omfattet af en tilsvarende tavshedspligt efter bestemmelsen i straffelovens § 152 a, når udførelsen eller
(...)
- Side 736 -
...stk. 1-4. De pågældende vil imidlertid have tavshedspligt efter bestemmelsen i straffelovens § 152 a. Det samme gælder den revisor, som en kommune skal antage efter § 42 i den kommunale styrelseslov. Også private aktører, der udfører opgaver i henhold til delegationsaftaler med de driftsansvarlige sundhedsmyndigheder, vil være omfattet af § 152 a.
(...)
...og kontrol. På den baggrund var undervisningsinstitutionerne efter Justitsministeriets opfattelse ikke omfattet af tavshedspligtsbestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 8. Da sprogskolerne varetog indvandrerundervisningen efter aftale med amtskommunen, som selv kunne udføre opgaven, ville skolerne derimod være omfattet af straffelovens § 152 a.
(...)
...diskussionsforum på internettet. Medarbejderen lagde herefter personlige skatteoplysninger om den anden person i form af de sidste fire cifre i pågældendes personnummer ud på det pågældende diskussionsforum. Datatilsynet fandt, at der var en formodning for, at straffelovens § 152 a, jf. § 152, var blevet overtrådt. Medarbejderen blev siden dømt ved en straffesag.
(...)
- Side 737 -
...sidestilles med »en aftale« efter straffelovens § 152 a. Det gælder, selv om koncessionsforholdet indeholder kontraktretlige elementer. Er der behov for at pålægge personer, der er knyttet til koncessionerede selskaber, en strafsanktioneret tavshedspligt, må der i almindelighed skabes hjemmel for det i den lovgivning, der regulerer det pågældende område.
- Side 738 -
...straffelovens § 23. Se hertil U 1992.94 H. Bl.a. i relation til medvirkensansvaret kan der dog være grund til at være opmærksom på, at bestemmelserne i straffelovens §§ 152-152 e må læses i lyset af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis efter EMRK art. 10, jf. nedenfor under 2.2 i indledningsafsnittet til § 28 med omtale af U 2012.1788 H.
- Side 743 -
...databeskyttelseslovens § 42 indeholder hjemmel for straf i form af bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Det følger imidlertid også af denne bestemmelse, at handlinger, der tillige indebærer en overtrædelse af bestemmelser, der kan medføre højere straf, kan henføres under sådanne bestemmelser. Dette er netop tilfældet for bestemmelserne i straffelovens §§ 152-152 f.
- Side 777 -
...undergivet de samme begrænsninger, som gælder for andre personer. Offentligt ansatte er således omfattet af de almindelige begrænsninger, der følger af reglerne i straffelovens kapitel 27 om freds- og ærekrænkelser. Offentligt ansatte vil derfor f.eks. kunne straffes, hvis de fremsætter udtalelser, der har karakter af ærekrænkelser, jf. straffelovens § 267.
- Side 794 -
...22. november 2007 i sag 64752/01, Voskuil, EMD af 22. november 2007 i sag 20477/05, Tillack, EMD af 15. december 2009 i sag 821/03, Financial Times, EMD af 28. juni 2012 i sag 15054/07, Ressiot, og EMD af 5. oktober 2017 i sag nr. 21272/12, Becker. Se også betænkning 1553/2015 om offentligt ansattes ytringsfrihed og whistleblowerordninger, s. 158 ff.
- Side 800 -
Det klare udgangspunkt efter straffelovens §§ 152-152 e er, at oplysninger, som må anses for fortrolige efter forvaltningslovens § 27 og særlovgivningens regler herom, kun kan offentliggøres, såfremt myndigheden har en klar hjemmel hertil i lovgivningen.
(...)
...vedkommende som hovedregel ikke kan siges at være uvedkommende. På tilsvarende måde vil det være berettiget at videregive sådanne fortrolige oplysninger til den pågældendes partsrepræsentant, hvis denne er bemyndiget til at modtage oplysningerne, ligesom oplysninger om en juridisk person normalt vil kunne videregives til den juridiske persons ledelse.
- Side 807 -
...betjener for det offentlige, eller med masseoplysninger, f.eks. som led i udførelsen af edb‑serviceopgaver. Medvirkende til berettigelsen er, at ansatte ved de pågældende private virksomheder efter straffelovens § 152 a selv vil være pålagt tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger, som de bliver bekendt med gennem løsningen af den opgave, der
- Side 833 -
Folketingets medlemmer er underlagt de almindelige regler i straffelovens §§ 152-152 e med hensyn til fortrolige oplysninger, som de modtager som led i deres hverv, f.eks. gennem ministres besvarelser af spørgsmål fra folketingsmedlemmer eller folketingsudvalg, jf. U 1987.53 Ø.
- Side 863 -
...forebyggelses- som behandlingssammenhæng omfattet. Også den administrative side af sundhedsvæsenets aktiviteter er omfattet. Betingelsen om tavshedspligt er for det offentlige sundhedsområde opfyldt dels ved de generelle bestemmelser herom i straffelovens §§ 152-152 f og forvaltningslovens § 27, dels ved særlige tavshedsforskrifter i sundhedslovgivningen mv.