Bøger, som nævner Straffeloven § 23

Markedsføringsret og konkurrenceværn (9. udg.)
Forfattere: Palle Bo Madsen
Udgivelsesdato: 20. jul 2025
DJØF Forlag

Strafsanktion og strafsubjekt

- Side 295 -

...anpartshaver og direktør) samt U 2007.1254 H (administrerende direktør). Ligesom det gælder for erstatningsansvaret, vil det personlige strafansvar, som en fysisk person kan pådrage sig for markedsføringshandlinger foretaget i virksomhedens interesse, dog normalt ikke kunne gå videre end virksomhedens ansvar for de samme handlinger, jf. U 2013.1538 SH.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...(»Kupon-Nyhederne A/S«) for medvirken til overtrædelse af markedsføringsloven i tilfælde, hvor det ved et umiddelbart gennemsyn af annoncerne burde have været konstateret, at der utvivlsomt var tale om ulovlig reklamering. Der kan således udmærket i samme sag være flere ansvarssubjekter.270270. Sml. ovenfor pkt. 9.4 om medvirkerens erstatningsretlige medansvar.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 296 -

...Ifølge medieansvarslovens § 27, stk. 2, er redaktøren ligeledes medansvarlig for indholdet af annoncer efter lovgivningens almindelige regler (herunder reglerne om tilregnelse og medvirken). Derimod kan andre til massemediet knyttede personer ikke drages til ansvar efter strfl. § 23 om medvirken, jf. FT 1990-91 (2. samling), Tillæg A, sp. 3093 og 3160.

Læs på Jurabibliotek