- Side 417 -
...til eksempel U 1989.1007 H, der er behandlet ovenfor i kapitel 8, afsnit 4. Den pågældende vil endvidere kunne blive mødt med disciplinære foranstaltninger fra ansættelsesmyndigheden, sanktioner fra Styrelsen for Patientsikkerhed samt kritik fra Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, ligesom den pågældende efter omstændighederne vil kunne ifalde straf.
- Side 426 -
Som jeg har redegjort for andetsteds, foreligger der efter min opfattelse efter sundhedslovens § 18 hjemmel til at iværksætte behandling af patienter, der varigt er ude af stand til at give et informeret samtykke (varigt inhabile),
(...)
- Side 427 -
...forbindelse med grundsygdommen, hallucinationer m.v. Dette indebærer, at det ofte ikke vil være klart, om der skal indhentes et samtykke til, at behandlingen kan gennemføres ved tvang i ordets udvidede betydning, jf. lovens § 4, stk. 2, og nedenfor afsnit 5.5.1. Samlet set betyder dette en række uklarheder vedrørende tvangsbehandlingslovens anvendelse.
- Side 428 -
Det følger af § 3, stk. 1, at loven finder anvendelse på patienter, der er fyldt 15 år, og som varigt mangler evnen til at give informeret samtykke til behandling, jf. sundhedslovens § 18. Efter stk. 2 gælder loven ikke for patienter, der er omfattet af reglerne i psykiatriloven.
(...)
- Side 429 -
...fornuftsmæssigt til et aktuelt behandlingsbehov og ikke forstår konsekvenserne af at afvise behandlingen. Det er forudsat, at reglerne særligt vil være relevante for patienter med demens, patienter med udviklingshæmning, hjerneskadede eller lignende. Hvorvidt en patient omfattes af bestemmelsen afhænger af et konkret sundhedsfagligt skøn.3535. Ibid.
- Side 430 -
...der i ord eller handling modsætter sig en sundhedsfaglig behandling, som en værge, en nærmeste pårørende eller en fremtidsfuldmægtig har givet samtykke til efter § 18, stk. 1, i sundhedsloven, eller som en anden sundhedsperson med faglig indsigt på området eller Styrelsen for Patientsikkerhed har givet tilslutning til efter § 18, stk. 2 og 4, hvis:
(...)
...nødvendigt, dels af omfanget og rækkevidden af det samtykke, som sundhedspersonen har indhentet efter § 18 i sundhedsloven og den givne information. Har sundhedspersonen i forbindelse med indhentelse af det informerede samtykke fra patientens nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig alene informeret om dele af en behandling og et behandlingsfor-
(...)
- Side 431 -
...til og givet information om, er nødvendig, eller hvis den planlagte behandling ændrer sig fra det oplyste, skal der indhentes fornyet samtykke efter § 18 i sundhedsloven og foretages en fornyet beslutning fra lægen eller tandlægen om også at gennemføre denne behandling ved brug af tvang, hvis patienten også modsætter sig dette.3838. Ibid., s. 32-33.
(...)
...at sundhedspersonen efter de almindelige bestemmelser i sundhedslovens § 15 har forsøgt at indhente samtykke fra patienten. Det er endvidere en betingelse, at sundhedspersonen i forbindelse med forsøget på at indhente samtykke på baggrund af en sundhedsfaglig vurdering har konstateret, at patienten ikke er i stand til at forholde sig fornuftsmæssigt
(...)
- Side 432 -
...sundhedsperson finder, at de nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig(e) forvalter samtykket på en måde, der åbenbart skader patienten eller behandlingsresultatet, kan sundhedspersonen gennemføre behandlingen med tilslutning fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Patienten selv skal informeres og inddrages mest muligt, jf. sundhedslovens § 20.
(...)
...oplysninger til den eller dem, der giver det stedfortrædende samtykke, i samme omfang, som patienten skulle have haft, hvis vedkommende ikke var inhabil, jf. ovenfor kapitel 8, afsnit 4.1 og 4.2. Et samtykke fra de legale repræsentanter skal efter de almindelige regler være udtrykkeligt. Passivitet eller et stiltiende samtykke er ikke tilstrækkeligt.
(...)
...behandlingsresultatet, jf. sundhedslovens § 18, stk. 4. I tilfælde af, at en patient har flere fremtidsfuldmægtige, der omfatter fuldmagt til at give samtykke til behandling, har disse hver for sig beføjelse til at repræsentere patienten, medmindre andet er bestemt i fuldmagten, jf. § 11, stk. 1, i lov om fremtidsfuldmagter.4040. Lov nr. 618 af 8. juni 2016.
(...)
- Side 433 -
...tvangsbehandlingslovens forskellige bestemmelser. I § 4, stk. 1, er der brugt en formulering, som tyder på, at der kun kan være tale om én, mens udtrykket i § 4, stk. 2, tyder på, at der kan være flere. Den samme forskel findes i lovens § 17, stk. 1 og 2, jf. nedenfor afsnit 5.15. Dette er uheldigt, især da betegnelserne ikke er nærmere uddybet i lovmotiverne.
(...)
- Side 434 -
...til behandling af en varigt inhabil patient, uanset om denne modsatte sig verbalt eller ej, mens der ikke var krav om et udtrykkeligt samtykke fra denne kreds til anvendelse af tvang, både i den udvidede og den traditionelle forstand, jf. ovenfor afsnit 1. og 5.1. Der skal med andre ord efter den her anlagte forståelse indhentes samtykke fra patien-
(...)
- Side 435 -
tens pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig både til behandling, jf. sundhedslovens § 18, stk. 1, og til, at denne gennemføres ved tvang. Dette gælder, selvom den anden forståelse ville kunne rummes inden for lovens ordlyd.
- Side 462 -
...informeret samtykke afgivet af en beslutningshabil person. For en person, som ikke selv kan varetage sine interesser, må udgangspunktet tilsvarende være, at der skal foreligge et stedfortrædende samtykke dennes legale repræsentanter, og at den pågældende person selv skal inddrages mest muligt, jf. sundhedslovens §§ 14, 18 og 20 og nedenfor afsnit 6.5.