- Side 263 -
...kvindens klage efter en regel, som ikke gjaldt længere. Se også sag nr. 17SPS10. og databeskyttelsesforordningens artikel 15.22. Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger. Disse regler supple-
(...)
- Side 264 -
...personalegruppers optegnelser, hvis disse føres som selvstændige journaler, jf. sag nr. 23SFP25. Om de optegnelser, som er omfattet af patientjournalen, henvises til afsnit 1.3.44. Jf. endvidere vejledning nr. 9118 af 26. januar 2022 om aktindsigt i patientjournaler m.v. og om videregivelse af helbredsoplysninger til afdødes nærmeste pårørende, pkt. 2.2.
- Side 265 -
Efter sundhedslovens § 37, stk. 1, 1. pkt., har den, om hvis helbredsforhold der er udarbejdet patientjournaler m.v., på anmodning ret til aktindsigt heri. Retten omfatter både manuelle og elektroniske patientjournaler.
(...)
...offentlighedsloven anvendelse, jf. nedenfor afsnit 2.2 og 2.3. Spørgsmålet om videregivelse af oplysninger fra patientjournalen om patienten til andre end patienten selv er reguleret i sundhedslovens §§ 41-49, jf. nedenfor kapitel 10, afsnit 4. Dette gælder også adgangen til at få oplysninger fra en afdød patients journal, jf. § 45, jf. sag nr. 16SPS02.
(...)
- Side 266 -
...adgang til indsigt i patientjournalen end patienten selv. Hvis adgangen til aktindsigt er begrænset i forhold til patienten selv eller patientens forældremyndighedsindehaver efter sundhedslovens § 37, stk. 2-5, jf. nedenfor afsnit 1.4, gælder denne begrænsning også i forhold til en tredjemand, der har fået fuldmagt til at indhente journaloplysninger.
- Side 268 -
...antage, at den unge ikke ønsker, at forældrene skal få aktindsigt i den unges journal, og det vurderes, at den unge er tilstrækkeligt moden til at have en mening herom, er det hospitalets pligt at søge dette oplyst, f.eks. ved at spørge den unge, hvordan han eller hun stiller sig over for eventuel imødekommelse af forældrenes anmodning om aktindsigt.
(...)
...behandlingsstedet vurderer, om der er afgørende hensyn til den unge, der kan begrænse retten til aktindsigt. I vurderingen kan også indgå, hvor moden den unge er, og i hvor stort omfang der er behov for, at forældremyndighedsindehaveren skal drage omsorg for den unge. Der kan ikke ske begrænsninger ud fra hensynet til den anden forældremyndighedsindehaver.
- Side 270 -
...almindelige anvendelsesområde. For elektroniske patientjournaler gælder databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, hvorefter patienten ligeledes har ret til information om formålene med behandlingen, de modtagere eller kategorier af modtagere, som personoplysningerne er eller vil blive videregivet til og information om, hvorfra oplysningerne stammer.
- Side 273 -
...gravide kvinder, der er fyldt 15 år, til at få foretaget abort og fosterreduktion, jf. sundhedslovens § 92 a, stk. 1 og 2. Denne undtagelse fra pligten til at foretage en konkret vurdering gælder dog efter bestemmelsens 2. pkt. ikke, hvis kvinden ikke er i stand til at forstå konsekvenserne af sin stillingtagen, f.eks. på grund af manglende modenhed.
- Side 275 -
Efter sundhedslovens § 37, stk. 5, kan retten til aktindsigt begrænses til ikke at omfatte navne på sundhedspersoner eller andre, hvis væsentlige hensyn til personernes tryghed taler herimod.