- Side 375 -
...ordning med frit sygehusvalg til fremmede regioners sygehuse og visse private specialsygehuse, som beliggenhedsregionen har indgået driftsoverenskomst med, er udvidet flere gange.1010. Jf. Helle Bødker Madsen, »Sygehuslovens fritvalgsregel«, Juristen, 2002, s. 20 ff. Ordningens retlige grundlag er sundhedslovens § 86 og sygehusbekendtgørelsens regler.
...forpligtelse til på samtlige regioners vegne at indgå driftsoverenskomst med disse omhandlede specialsygehuse og hospicer. Om retskravets karakter henvises til nedenfor afsnit 3.1.6. Diagnostisk undersøgelse omfatter f.eks. en røntgenundersøgelse eller en scanning, som en alment praktiserende læge eller en speciallæge skal bruge til udredning af en patient.
- Side 376 -
Efter sundhedslovens § 86, stk. 1, jf. § 79, stk. 1 og 2, og sygehusbekendtgørelsens § 15, stk. 2 og 3, kan en person, der henvises til sygehusbehandling, herunder udredning, vælge mellem bopælsregionens sygehuse, andre regioners sygehuse og følgende private specialsygehuse m.fl.:
- Side 378 -
...der er anbragt i hospital eller institution i henhold til strafferetlig afgørelse eller i medfør af farlighedsdekret. Der kan også ske begrænsning for personer, der er anbragt på en sikret døgninstitution i henhold til lov om social service eller barnets lov, herunder som led i en strafferetlig afgørelse afsagt ved dom eller kendelse, eller personer
- Side 380 -
...væsentlige hensyn til personer med bopæl i regionen ellers ville blive tilsidesat, jf. sundhedslovens § 86, stk. 2. Reglen er præciseret i sygehusbekendtgørelsens § 16, hvoraf det fremgår, at kapacitetsmæssige årsager også omfatter de tilfælde, hvor afdelingen har væsentligt længere ventetid til den pågældende behandling end andre afdelinger, jf. stk. 1.
- Side 388 -
...tilfælde, hvor en patient har udnyttet det frie sygehusvalg efter sundhedslovens § 86, og det efterfølgende på grund af ventetiden i det offentlige sygehusvæsen bliver relevant at realisere det udvidede frie sygehusvalg. Et sådant tilfælde forelå i en sag, som blev afgjort ved dom afsagt af Retten i Aalborg den 5. juli 2010 (sag nr. BS 8-133/2009):
(...)
...aftalesygehus, hvis bopælsregionen ikke kan tilbyde behandling inden for behandlingsgarantien. Henvisningsretten har således relation til behandlingstiden på sygehusene i bopælsregionen, og der findes ikke efter bestemmelsen belæg for at overføre hverken behandlingsgaranti eller henvisningspligt til et sygehus i en anden region, som patienten selv har valgt
(...)
- Side 389 -
...system fungerer. Da denne oplysningsforpligtelse fandtes opfyldt, ved at Region Nordjylland gennem et standardbrev havde henvist patienten til patientvejledningen i bopælsregionen, og da patienten ikke havde forholdt sig relevant til disse informationer, fandtes sagsøgte ikke at have udvist fejl eller forsømmelser, der kunne medføre erstatningsansvar.
(...)
...bopælsregionens sygehuse modtager i det nævnte tilfælde ikke nogen henvisning af patienten og har derfor ikke pligt til at informere efter sundhedslovens § 90. Hensynet til sammenhængen i regelsystemet og patientens retssikkerhed taler for, at oplysningspligten i de her behandlede tilfælde påhviler det fremmede offentlige sygehus (fritvalgssygehuset).