- Side 553 -
...12, nr. 1, i forslag til udbudslov. Endvidere blev ordlyden af § 14, stk. 2, nr. 1, i udbudsloven med § 1, nr. 3, i den anden ændring af udbudsloven i 2019 ændret ved tilføjelsen: »der kan repræsentere flere eller alle deltagende ordregivere«. Dette fremgik tidligere med lidt andre ord af bemærkningerne til denne bestemmelse i forslag til udbudslov.
(...)
- Side 554 -
Art. 12, stk. 1, der er implementeret ved § 12 i udbudsloven, er formentlig tænkt som en kodificering af Teckal-doktrinen og har følgende ordlyd:
- Side 555 -
...1, anses for opfyldt, når ordregiveren udøver en bestemmende indflydelse på den juridiske persons strategiske målsætninger og væsentlige beslutninger. En sådan kontrol kan også foretages af en anden juridisk person, der selv kontrolleres på samme måde af ordregiveren«, forfatternes fremhævelse. Ordlyden fremgik tidligere af bemærkningerne til § 12.
(...)
- Side 557 -
...juridiske persons strategiske målsætninger og væsentlige beslutninger. En sådan kontrol kan også foretages af en anden juridisk person, der selv kontrolleres på samme måde af ordregiveren«, forfatternes fremhævelse. Ordlyden fremgik tidligere af bemærkningerne til § 12. Dét, der må menes med denne tilføjelse, er forsøgt illustreret nedenfor i figur 6.1.
- Side 565 -
Ordlyden i udbudsdirektivet fra 2014 omkring ikkekontrollerende og ikkeblokerende kapitalandele fremgår dog af bemærkningerne til § 12 i udbudsloven. Således er forskellen blot en forenkling af ordlyden, der ikke er tiltænkt at have betydning for fortolkningen.
- Side 581 -
...afklaret i praksis.213213. Om denne uklarhed se også Bødtcher-Hansen, Jens og Mads Peder Brøchner Jespersen: »Ordregiverinterne aftaler og kontrakter mellem ordregivere: Undtagelserne om In house-leverancer og horisontale samarbejder« i Hagel-Sørensen, Karsten: Aktuel udbudsret II, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, København 2016, 433-467, 450-451.