- Side 163 -
1 der ikke skal udelukkes i henhold til udbudslovens §§ 135-137,2 der opfylder de minimumskrav til egnethed, som ordregiveren har fastsat i henhold til §§ 140-143, og3 der, hvis det er relevant, er udvalgt til at afgive tilbud gennem en udvælgelse i henhold til § 145.
- Side 169 -
Udbudslovens § 137 indeholder en lang række frivillige udelukkelsesgrunde.1616. Bestemmelsen bygger på udbudsdirektivets artikel 57, stk. 4. Medlemsstaterne kan vælge at gøre de frivillige udelukkelsesgrunde obligatoriske, ligesom der er mulighed for ikke at anvende de frivillige udelukkelsesgrunde.
(...)
- Side 170 -
...forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område, ligesom det kan være svært at forklare politisk, hvorfor ordregiver ønsker at indgå en kontrakt med en virksomhed, som tidligere har misligholdt en kontrakt. Endelig kan der være kommercielle grunde til ikke at indgå kontrakt med en leverandør, der er under konkursbehandling.
(...)
- Side 171 -
Udbudslovens § 137 angiver følgende frivillige udelukkelsesgrunde:
...udelukkelse pga. tilsidesættelse af gældende forpligtelser inden for det miljømæssige-, sociale- eller arbejdsretlig område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i udbudsdirektivet bilag X. Bilag X indeholder en ud-
- Side 172 -
Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, lister som frivillig udelukkelsesgrund konkurs eller insolvent.2121. Bestemmelsen bygger på udbudsdirektivets artikel 57, stk. 4, litra b.
- Side 173 -
...137, stk. 1, nr. 4, vedrører udelukkelse af ansøgeren eller tilbudsgiveren, hvis ordregiveren har tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har indgået en aftale med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning.2222. Bestemmelsen bygger på udbudsdirektivets artikel 57, stk. 4, litra d.
(...)
...udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 3, at den pågældende aftale mellem virksomhederne er indgået med henblik på konkurrencefordrejning, hvormed det formentlig ikke er tilstrækkeligt, at aftalen havde til følge, at der er tale om konkurrencefordrejning.2323. Om formålsovertrædelser se f.eks. Christian Bergqvist »Konkurrenceretten« Djøf Forlag, 2019, kapitel 7.
(...)
- Side 174 -
...tilbudsgiveren.« Konkret fandt klagenævnet dog, at der »[e]fter de oplysninger, som er fremkommet under sagen for klagenævnet, er der heller ikke det fornødne sikre grundlag for at antage, at aftalen strider mod konkurrencereglerne og derfor er ugyldig. Skatteministeriet har derfor ikke handlet i strid med udbudslovens § 2 ved ikke at afvise tilbuddet.«
- Side 175 -
...skal ses i sammenhæng med § 137, stk. 1, nr. 3, om alvorlige forsømmelser, der som anført ovenfor er blevet karakteriseret som lex generalis, mens litra g, har karakter af lex specialis. Hvor litra c ofte vil omhandle forhold, der ikke er relateret til kontrakten, vil litra g modsat alene omhandle forhold, der relaterer sig til en tidligere kontrakt.
(...)
- Side 176 -
...og forløbet op til Bygningsstyrelsens ophævelse af kontrakten. Bygningsstyrelsen har påvist, at kontrakten er ophævet på grund af forhold, som efter styrelsens skøn kan kvalificeres som væsentlig misligholdelse, og at styrelsen dermed har dokumenteret i tilstrækkeligt omfang, at udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 5, er opfyldt.«
(...)
- Side 177 -
...noget kortfattet, at da »KN Rengøring hverken er ansøger eller tilbudsgiver, og Herlev Kommune derfor ikke har haft anledning til at udelukke virksomheden med henvisning til udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 5 (nu stk. 4), finder reglerne om self-cleaning ikke anvendelse«. Herlev Kommunes påstand om manglende retlig interesse blev dermed taget til følge.
(...)
...at det ikke var en forudsætning for udelukkelse i medfør af udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 4, at der forelå en endelig dom eller voldgiftskendelse i sagen mellem Herlev Kommune og KN Rengøring. Vejle Kommune skulle foretage en selvstændig vurdering af, om KN Rengøring havde væsentlig misligholdt kontraktforholdet med Herlev Kommune. Til denne vur-
(...)
- Side 178 -
...ved at have udelukket KN Rengøring fra udbudsproceduren.« Vejle Kommunes udelukkelse af KN Rengøring i medfør af udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 4, var dermed berettiget. For så vidt angår spørgsmålet om KN Rengørings self-cleaning, fik Vejle Kommune tilsvarende medhold i deres vurdering i, at udbudslovens § 138 om self-cleaning, ikke var opfyldt.
...forsøgt at påvirke ordregiverens beslutningsproces, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren har fået fortrolige oplysninger, der kan give dem uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller såfremt ansøgeren eller tilbudsgiveren groft uagtsomt har givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende
- Side 180 -
...ubetalt, forfalden gæld på under 100.000 kr. til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter samt bidrag til sociale sikringsordninger.3333. Bestemmelsen er national og er indført på forslag fra Udbudslovsudvalget med det formål at foretage en regelforenkling, idet lovbekendtgørelse nr. 336 af 13. maj 1997 ophæves i henhold til § 196, stk. 8.
- Side 184 -
1 der ikke er udelukket i henhold til udbudslovens §§ 135-137,2 der opfylder de minimumskrav til egnethed, som ordregiveren har fastsat i henhold til udbudslovens §§ 140-143, og3 der, hvis det er relevant, er udvalgt til at afgive tilbud gennem en udvælgelse i henhold til udbudslovens § 145.