- Side 133 -
...miljømæssige, klimamæssige eller andre grønne forpligtelser ligeledes kan være omfattet af den obligatoriske udelukkelsesgrund i § 136, nr. 4. På samme måde som ved brugen af illegal arbejdskraft må det dog forudsætte en kvalificeret overtrædelse, således at der er tale om alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøgerens eller tilbudsgivers integritet.
...udbudsdirektivets artikel 57, stk. 4. Såfremt ordregiver har angivet i udbudsbekendtgørelsen, at konkrete frivillige udelukkelsesgrunde anvendes, er ordregiver forpligtet til at udelukke ansøgere eller tilbudsgivere, der er omfattet af disse.1212. Se eksempelvis kendelse af 20. maj 2020, Dansk Person Transport mod Næstved Kommune. På baggrund af denne til/fra-
(...)
- Side 134 -
I forhold til inddragelse af grønne hensyn i udelukkelsen er især udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1, relevant. Bestemmelsen indebærer, at ordregivere, såfremt udelukkelsesgrunden tilvælges, skal udelukke tilbudsgivere, såfremt:
(...)
- Side 135 -
...nr. 4, idet ordregivere kan udelukke en virksomhed, såfremt det kan påvises, at virksomheden tidligere væsentligt har misligholdt en offentlig kontrakt, og misligholdelsen har medført ophævelse eller en lignende sanktion. Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvis en leverandør ikke kan levere tilbudte grønne løsninger, som var forudsat i tilbuddet.
(...)
...grundlag for udelukkelse.1616. Ibid. I forhold til udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1, kan mindre overtrædelser af miljølovgivningen dermed sjældent medføre udelukkelse. I forhold til § 137, stk. 1, nr. 4, er det en del af udelukkelsesgrunden, at misligholdelsen skal have medført ophævelse eller lignende. Hermed har konsekvenserne allerede en vis alvor.