- Side 488 -
...et tredje led af den første fase, og dette led består i, at der blandt kvalificerede ansøgere sker udvælgelsen af et antal ansøgere der inviteres til at afgive tilbud.55. Udbudsdirektivets artikel 65 og udbudslovens § 145. I nærværende kapitel analyseres, hvilke kriterier ordregiver kan anvende til at frasortere de uegnede potentielle leverandører,
- Side 491 -
...skøn. Anvendelse af proportionalitetsprincippet vedrørende fastlæggelsen af udvælgelseskriterier vil dermed afskære ordregiverne fra at forlange meget betydelig dokumentation – som i forvejen er reguleret i et vist omfang i udbudsreglerne – og afskære fra mere åbenbare tilfælde af irrelevante eller overdrevne krav til teknisk og økonomisk formåen.
- Side 492 -
...finansiel, teknisk eller faglig formåen.– Minimumskriterier for ansøgernes eller tilbudsgivernes økonomiske, finansielle eller tekniske formåen.1717. Udbudslovens § 140, stk. 2. – Eventuelle kriterier for begrænsning af kredsen af egnede ansøgere, hvor mange ansøgere der vil blive udvalgt, og hvilke kriterier ordregiver vil anvende ved denne udvælgelse.
(...)
- Side 493 -
...eller tilbudsgiver, selvom om denne er bekendt med kravet, idet dette fremgår af det supplerende udbudsmateriale. Klagenævnet for Udbud har ikke taget stilling til denne situation.1818. Det synes mest oplagt, at ordregiveren i den situation må gennemføre fornyet indrykning af udbudsbekendtgørelse, da der er tale om eksplicitte offentliggørelseskrav.
- Side 516 -
...udvælgelseskriterier fremgår af udbudslovens §§ 140, 142-143 og 157, jf. udbudsdirektivets artikel 58 og 62. Udvælgelseskriterier har til formål at afdække, hvilke ansøgere eller tilbudsgivere der er egnede til at levere, og ikke mindst at tilvejebringe et grundlag for at frasortere de i forhold til den udbudte kontrakt uegnede ansøgere eller tilbudsgivere.
...ansøgers økonomiske og tekniske egnethed inden for de rammer, som er udstukket i udbudslovens §§ 142-143. Herved er det sikret som udgangspunkt, at der ikke kan anvendes kriterier, som f.eks. fører til forskelsbehandling af ansøgere eller tilbudsgivere fra andre medlemslande.9090. Domstolens dom af 3. juni 1992, sag C-360/89, Kommissionen mod Italien.
(...)
- Side 517 -
Det er i udbudslovens § 140, stk. 2, præciseret, at ordregiverne skal fastsætte egnethedskravene som minimumskrav, der skal være anført i udbudsbekendtgørelsen. Minimumskravene skal være relevante for at sikre, at ansøgere og tilbudsgivere er egnede til at gennemføre den udbudte kontrakt.
- Side 518 -
...stk. 2. Alle minimumskrav til egnethed skal være relaterede og stå i forhold til kontaktens genstand. Ordregiver kan ved den kvalitative vurdering alene fravælge en ansøger eller tilbudsgiver, hvis ordregiver har fastsat minimumskrav (minimumsniveau) for egnetheden. Minimumskravene skal offentliggøres i udbudsbekendtgørelsen, jf. afsnit 1.5 ovenfor.
- Side 520 -
...deres finansielle og økonomiske formåen med i forhold til opfyldelse af minimumskriterier fastsat af ordregiveren, jf. udbudslovens § 140, jf. § 142. Det fremgår af sidstnævnte bestemmelse, at ordregiveren i udbudsbekendtgørelsen skal præcisere, hvilken nærmere form for dokumentation der skal præsteres vedrørende opfyldelse af fastlagt minimumskrav.
- Side 528 -
...Kommune. Ordregiveren skal således i udbudsbekendtgørelsen anføre, hvilke former for dokumentation der skal fremlægges. Som et naturligt krav gælder, at ordregivere alene kan fastsætte minimumskrav, der er relevante for at sikre, at ansøgere og tilbudsgivere har den tilstrækkelige tekniske og faglige formåen til at gennemføre den udbudte kontrakt.