- Side 777 -
...direktiverne fra 2004, se fx Ølykke, Grith Skovgaard: Abnormally Low Tenders – with and Emphaiss on Public Tenderers, Djøf Publishing, Copenhagen 2010. Koncessionsdirektivet indeholder ikke en bestemmelse om unormalt lave tilbud, her gælder de almindelige EU-retlige principper – se nedenfor afsnit 5.3.4.2. De centrale dele af bestemmelsen har følgende ordlyd:
- Side 786 -
...anlægskontrakter«, EFT 2001 C 193/7, pkt. 4.10. Dette forslag blev taget op af Parlamentet, se Hebly, Jan M.: European Public Procurement – Legislative History of the ‘Classical’ Directive 2004/18/EC, Kluwer Law International, Holland 2007, 1351 f. Art. 69, stk. 3, andet led, der er implementeret ved § 169, stk. 3, i udbudsloven, har følgende ordlyd:
(...)
...unormalt lavt i art. 69, stk. 2, litra e, i udbudsdirektivet fra 2014, se listen citeret nedenfor afsnit 5.3.4.1. I den danske implementering er § 169, stk. 3, en sammenlægning af art. 69, stk. 2, litra d og e, og afvisningspligten i art. 69, stk. 3. Den danske lovgiver simplificerer bestemmelsen, og omstruktureringen forekommer derfor hensigtsmæssig.
(...)
- Side 788 -
...nævnt i bilag X til udbudsdirektivet fra 2014.271271. Se nærmere om art. 18, stk. 2, i udbudsdirektivet fra 2014 i kapitel 9, afsnit 2. Klagenævnet henviste til den dom fra Retten, der er nævnt først i dette afsnit, men tillagde den ikke betydning, fordi udtalelsen om en pligt til at afvise ikke begrundes af Retten og ikke er gentaget i senere praksis.
- Side 789 -
...52 læst i sammenhæng med præmis 58-59. fx kan tilbud, der forekommer unormalt lave, ikke gives negative point i evalueringen, i stedet for at undersøgelsesproceduren gennemføres.276276. C-283/00, Kommissionen mod Spanien, EU:C:2003:544, præmis 39 læst i sammenhæng med præmis 68 og T-402/06, Spanien mod Kommissionen, EU:T:2013:445, præmis 74 og 94.
- Side 790 -
I forbindelse med undersøgelsesproceduren er der i bestemmelsen om unormalt lave tilbud opstillet en liste over elementer, som kan indgå i den redegørelse, tilbudsgiverne skal udforme som led i undersøgelsesproceduren:278278. Jf. art. 69, stk. 2, i udbudsdirektivet fra 2014, som er implementeret ved § 169, stk. 1 og 2, i udbudsloven.
(...)
- Side 791 -
...for en sådan vurdering afhængigt af de konkrete forhold, hvilket stemmer overens med praksis fra Klagenævnet for Udbud fra før udbudslovens vedtagelse.283283. Se Ølykke, Grith Skovgaard and Johan Nyström: »Defining abnormally low tenders – a comparison between Sweden and Denmark«, Journal of Competition Law & Economics 2017, 13(4), 666-709, 705.
(...)
...2014, som er implementeret ved § 169, stk. 3, i udbudsloven. Litra f vedrører tilbud, hvor prisen er påvirket af, at tilbudsgiverne har modtaget statsstøtte. I forbindelse med en redegørelse for en tilsyneladende unormalt lav pris, forekommer det usandsynligt, at en tilbudsgiver vil indrømme, at der ikke er budgetteret med overholdelse af gældende mil-
- Side 794 -
I denne forbindelse præciserer art. 69, stk. 4, som er implementeret ved § 169, stk. 4, i udbudsloven, at:
(...)
- Side 797 -
...før det kan afvises.302302. Se også bemærkningerne til udbudslovens § 169, stk. 5: »Hvis ordregiveren vælger at afvise en tilbudsgiver på grund af et unormalt lavt tilbud, og dette er muligt i forhold til begrænsningen, jf. stk. 4«. Forfatternes fremhævelse. »Begrænsningen« kan her betyde, at tilbuddet ikke kan afvises, hvis statsstøtten er lovlig.
(...)
Hvis en ordregivende myndighed afviser et tilbud som unormalt lavt pga. uforenelig statsstøtte, skal det rapporteres til Kommissionen. I henhold til § 169, stk. 5, i udbudsloven skal ordregivende myndigheder meddele Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om afvisningen, og styrelsen skal herefter videregive informationen til Kommissionen.