- Side 751 -
...som nu er indskrevet i udbudsdirektivet og udbudslovens §§ 178-184).1111. C-549/14, Finn Frogne, pr. 33 samt 28. Sagen er nærmere uddybet i afsnit 4.5. Det er således ikke relevant at se på ordregiverens og leverandørens subjektive hensigter med at foretage en ændring, som f.eks. for at undgå, at en kontrakt ellers må ophæves (se herom i afsnit 4.5).
- Side 752 -
...udbudslovens § 196, stk. 3. indeholder regler om adgangen til at foretage ændringer i kontrakter i deres løbetid. Reglerne bygger til dels på praksis fra EU-Domstolen og er derfor på visse punkter en kodificering af gældende ret, særligt Pressetext1313. C-454/06, Pressetext. Se dog også C-496/99 P, Succhi di Frutta. (sagen er omtalt nedenfor i afsnit 4.1).
(...)
Hovedreglen er at ved en ændring af grundlæggende elementer i en kontrakt (eller en rammeaftale) skal ordregiveren gennemføre en ny udbudsprocedure, jf. udbudslovens § 178.
- Side 753 -
...ændring af en kontrakt eller rammeaftale anses for at være en ændring af grundlæggende elementer, når den bevirker, at kontraktens eller rammeaftalens karakter er væsentlig forskellig fra den oprindelige kontrakt. Medmindre andet følger af §§ 179-183 (se herom i afsnit 4), anses en ændring altid for at være en ændring af grundlæggende elementer, når:
(...)
- Side 755 -
...omfatte tjenesteydelser, der ikke oprindeligt var fastsat heri (præmis 36). [Nu indført i udbudslovens § 178, stk. 1, nr. 3]– Når den ændrer aftalens økonomiske balance til fordel for kontraktparten i forbindelse med udbuddet på en måde, som ikke var fastsat i de oprindelige udbudsbetingelser (præmis 37). [Nu indført i udbudslovens § 178, stk. 1, nr. 2].
En ændring anses altid for at være en ændring af grundlæggende elementer, jf. udbudslovens § 178, stk. 2, nr. 1, når
- Side 758 -
En ændring anses altid for at være en ændring af grundlæggende elementer, jf. udbudslovens § 178, stk. 1, nr. 2, når
(...)
Lovbemærkningerne til udbudslovens § 178 angiver i den forbindelse: »Hermed menes balancen mellem ydelse og modydelse, og omfatter enhver ændring, der kan have økonomisk betydning, så som ændringer i fordelingen af risici eller ændringer, der medfører reduktion af leverandørens omkostninger
(...)
- Side 759 -
...opgaven, og ordregiveren og virksomheden aftaler, at opgaven beskæres, vil virksomheden i en sådan situation få mindre betaling, der dermed er til fordel for ordregiveren. Denne del kan udgøre en ændring af grundlæggende elementer i forhold til, om ændringen har indført nye betingelser, jf. udbudslovens § 178, stk. 2, nr. 1, men ikke set i lyset af nr. 2.
- Side 760 -
En ændring anses altid for at være en ændring af grundlæggende elementer, jf. udbudslovens § 178, stk. 1, nr. 3, når
(...)
...henhold til denne lov«.2525. Se lovforslag L 19 »Forslag til udbudsloven« fremsat i Folketinget 7. oktober 2015, s. 200. I bagatelreglen (se herom i afsnit 4.1) er det et krav, at selve ændringen ikke overstiger tærskelværdien i udbudslovens § 6. En sådan absolut regel gælder ikke i forhold til vurderingen af væsentlighed efter § 178, stk. 1, nr. 3.
- Side 770 -
...målet med ændringen er at rette op på kontrahentens mangelfulde udførelse af kontrakten eller konsekvenserne heraf, hvis dette kan ske ved håndhævelse af kontraktlige forpligtelser, b) hvis målet med ændringen er at kompensere for risiciene for prisstigninger, som kontrahenten har taget højde for (hedging). Bestemmelsen udgik af det endelige direktiv.
- Side 772 -
...kontrakt bringes til ophør på grund af mangler ved gennemførelsen. Dette vil være i strid med principperne om ligebehandling og gennemsigtighed. Dette fremgår nu også af hovedreglen i udbudslovens § 178, stk. 2, nr. 4, der indebærer, at medmindre andet følger af §§ 179-183, anses en ændring altid for at være en ændring af grundlæggende elementer, når
- Side 778 -
...en kodifikation af EU-Domstolens praksis om kontraktændringer i blandt andet sag C-454/06, Pressetext, som må antages at gælde for både afsnit II- og afsnit III-ydelser. Klagenævnet finder som følge heraf, at de principper, som kommer til udtryk i udbudsdirektivets artikel 72 og udbudslovens §§ 178-183, kan anvendes ved bedømmelsen af påstand 1B.«