- Side 862 -
...parterne i samarbejdet hver især kan bidrage med fx medarbejdere, faciliteter mv. Det fremgår også, at samarbejdet om opfølgning på kontrakten ikke ændrer ved, at ansvaret for kontraktopfølgning er hos den ordregivende myndighed, der er kontraktpart. Angående 2) og 3) anføres det i bemærkningerne til § 5 b i forslag til ændring af udbudsloven i 2022, at:
(...)
- Side 863 -
Formålet med at indsætte § 5 b i udbudsloven er formentlig at skabe hjemmel til, at de omhandlede ordregivere kan samarbejde om at udføre kontrolopgaver for andre end sig selv.
(...)
- Side 864 -
...12, stk. 4, om horisontale aftaler om samarbejde. Det kan derudover bemærkes, at reglen om reciprokke in-house transaktioner ikke direkte blev omtalt af Ankestyrelsen – se om denne regel i kapitel 6, afsnit 5.4 – formentlig fordi reglen ikke hjemler sådanne transaktioner i danske ret. For en sag med visse lighedspunkter, se kapitel 6, afsnit 7.2.2.
(...)
Med vedtagelsen af § 5 b i udbudsloven må det således antages, at lovgiver har haft til hensigt at præcisere, at kontraktopfølgning udgør et formål af almen interesse, der står over forbuddet mod kommunal erhvervsvirksomhed.