Bemærk, at § 26 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 26, om det har en betydning.
- Side 185 -
Dvs. at der i virkeligheden skal foretages den samme vurdering, som gælder efter udlændingelovens § 26 i f.eks. sager om inddragelse og i visse udvisningssager, hvor man skal inddrage oplysninger om borgerens personlige og familiemæssige forhold samt anden tilknytning til Danmark.
(...)
- Side 186 -
...eller § 9 c, stk. 1. Her vil tredjelandsstatsborgeren blive meddelt fortsat opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, idet det er en følge af Danmarks EU-retlige forpligtelser, at en EU-statsborger og dennes familiemedlemmer uanset nationalitet ikke må stilles ringere end en dansk statsborger og dennes familiemedlemmer i en tilsvarende situation.
- Side 192 -
...til fri bevægelighed. Der skal være en respekt for de rettigheder, der følger af EU-opholdsdirektivet, og udvisning kan derfor kun ske, hvis det er i overensstemmelse med retten til privatliv og familieliv efter EU-charterets210210. Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder (2010/C 83/02). artikel 7, som svarer til EMRK artikel 8.
- Side 214 -
...herboende personer og på den anden side karakteren af det begåede enkeltstående voldsforhold forelå hensyn, der afgørende talte imod udvisning. Her henviste man så til bestemmelsen i udlændingelovens § 26, stk. 2, men fra Højesterets side bemærkede man også, at udvisningen ville være i strid med proportionalitetsprincippet i opholdsdirektivets artikel 27.
- Side 223 -
...integration her i landet og tilknytning til hjemlandet samt andre relevante hensyn. Det er vurderinger, der også kendes fra udlændingelovens almindelige bestemmelse i § 26 om hensyn til familie og tilknytning til Danmark mm., som kan indgå i både inddragelses- og udvisningssager. Og det stemmer igen med beskyttelsen af familie- og privatliv i EMRK artikel 8.