Bemærk, at § 9b blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 9b, om det har en betydning.
- Side 274 -
...hensigtserklæring, ikke fulgt i praksis. I henhold til Integrationsministeriets opgørelser over personer, der meddeles opholdstilladelse efter Udl. § 9 b, er dette i sager, hvor ansøgerne kommer fra områder eller lande præget af interne væbnede konflikter, således kun sket, hvor der (tillige) har været andre afgørende faktorer, såsom alvorlig syg-
(...)
- Side 275 -
dom hos den pågældende, eller der har været tale om familier med mindre børn, der kom fra et land i krig.555555. Se herved Notat om Integrationsministeriets praksis for meddelelse af humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1, af 1. august 2010, og tidligere notater offentliggjort på ministeriets hjemmeside, nyidanmark.dk.
(...)
...domstolen fastslog, at udsendelse af en statsborger fra St. Kitts and Nevis, der led af AIDS i et kritisk stadium, i det konkrete tilfælde ville være en overtrædelse af art. 3. Se nærmere om afgørelsen, afsnit 6.3.3, og om praksis efter Udl. § 9 b i sager af denne karakter, der således ikke er beskyttet mod refoulement, Udlændingeret, 4. udg., bind 2.
- Side 326 -
...i Udl. § 7, stk. 2, at der i sådanne tilfælde skal meddeles beskyttelsesstatus. I disse ganske særlige tilfælde vil der i stedet kunne meddeles humanitær opholdstilladelse efter bestemmelsen i udlændingelovens § 9 b. Kompetencen henhører imidlertid ikke under Flygtningenævnet.«689689. Refereret i Formandskabets beretning 2003, s. 562 f. (BR 12/17).
(...)
...krænkelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions art. 3, ikke henhører under Flygtningenævnet, men under Justitsministeriet (nu Udlændinge- og Integrationsministeriet), der har kompetence til at træffe afgørelse i sager om humanitær opholdstilladelse efter Udl. § 9 b.690690. Refereret i Formandskabets beretning 2014, kapitel 4, pkt. 4.1.4.
(...)
- Side 327 -
religger ikke oplysninger om, at en senere meddelelse af opholdstilladelse i henhold til Udl. § 9 b i denne type sager fører til genoptagelse og ændring af Flygtningenævnets beslutning om udrejse. Praksis på dette område er stærkt problematisk af flere grunde.
(...)
...integrationsministeriets behandling af en efterfølgende ansøgning om opholdstilladelse efter Udl. § 9 b, såfremt udsendelse til hjemlandet i praksis kan finde sted umiddelbart efter, at afslaget på asyl er givet, idet en ansøgning om opholdstilladelse i henhold til Udl. § 9 b ikke på dette tidspunkt vil have opsættende virkning på udsendelsesbeslutningen.
(...)
Endvidere er det problematisk, at der ikke er advokatbeskikkelse i sager vedrørende ansøgning om opholdstilladelse efter Udl. § 9 b. Dette forringer i sig selv ansøgerens muligheder for en tilbundsgående undersøgelse af sin sag.
(...)
...alene beror på en opholdstilladelse i henhold til Udl. § 9 b, være problematisk og formentlig en krænkelse af EMRK art. 13 i og med, at der ikke er klageadgang over et afslag på eller nægtelse af forlængelse eller inddragelse af opholdstilladelse i henhold til denne bestemmelse. At der i tilfælde af inddragelse, henholdsvis nægtelse af forlængelse af
(...)
- Side 328 -
...under henvisning til EMD’s afgørelse i sagen N. mod UK ikke, at der var det nødvendige grundlag for at antage, at det var i strid med art. 2 eller 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, at ministeriet har afslået humanitær opholdstilladelse uden at have iværksat en nærmere undersøgelse af behandlingsmulighederne i hjemlandet (FOB 2013.25).