- Side 223 -
...uberettiget brug af konkurrerende virksomheds slogan samt afbildning af konkurrentens produkt på sin emballage. Se også U 2022.2057 V og U 2023.4117 SH om brug af en konkurrents varenumre i tilknytning til dennes varemærke/navn, hvilket både skabte risiko for forveksling og utilbørligt udnyttede konkurrentens anseelse, jf. MFL § 21, stk. 2, nr. 4 og 7.
(...)
- Side 224 -
...der er dækket af et beskyttet varemærke eller firmanavn.201201. Se sag C-487/07: L’Oréal (EU:C:2009:378, præmis 73-75 og 79-80). Se også Sø- og Handelsrettens dom af 9.1.2004 (V-140-01), hvor kopiprodukter blev udbudt til »1/4 af prisen for et originalt sæt«, samt U 2014.2497 SH om salg fra en hjemmeside af kopimøbler, der var annonceret som replika.
- Side 243 -
...pkt. 7.2.5) er nødvendigt for at angive anvendelsen af varen og dermed sikre en reel afsætningsmulighed ved information af markedet. Sml. herved synspunkterne bag VML § 10, stk. 1, nr. 3, og stk. 2 (tidligere § 5, nr. 3), og Domstolens udtalelser i f.eks. sag C-63/97: BMW (EU:C:1999:82, præmis 54 og 58-63) og sag C-228/03: Gillette (EU:C:2005:177).
(...)
...fandtes en markedsføringsbrug af en andens varemærke, jf. VML § 10. stk. 1, nr. 3, ikke at være i overensstemmelse med god markedsføringsskik (og derfor i strid med VML § 10, stk. 2), da brugen kunne efterlade indtrykket af en erhvervsmæssig forbindelse mellem de to erhvervsdrivende, henholdsvis at der var tale om en original reservedel fra den anden.
(...)
Gillette-dommen fortolker varemærkedirektivets art. 6, stk. 1, litra c, og dermed VML § 10, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, og dommen kan ses som en generel afvejning af kendetegnsindehaverens legitime interesser over for hensynet til en effektiv og loyal konkurrence. En lovlig brug af andres forretningskendetegn forudsætter ifølge dommen, at brugen