- Side 586 -
...varemærket som artsbetegnelse, hvor det er »nødvendigt« (reservedele eller tilbehør) eller for parallelimporterede/brugte varer, er derfor lovlig. Det er også lovligt at bruge Google Ads o.lign. for at gøre opmærksom på, at man tilbyder et alternativ til varemærkehaverens varer eller tjenesteydelser, dvs. at man konkurrerer med disse, jf. Interflora, præmis
- Side 633 -
...EU-direktivets art. 15, at der indtræder en næsten total konsumption, når de varemærkede varer er markedsført af mærkeindehaveren selv eller med hans samtykke, f.eks. af en licenshaver. Enhver må herefter gøre med varerne, hvad han måtte ønske. De må videresælges, udlejes, udlånes, benyttes erhvervsmæssigt etc., alt uden at spørge varemærkeindehaveren.
(...)
...indføre eller genindføre et andet princip. Dette er vel også den mest nærliggende forståelse af bestemmelsens ordlyd. Det er formentlig også den løsning, der var tilsigtet fra Kommissionens side, og den var da også foregrebet af nogle af de nationale domstole, se f.eks. BGH af 14.12.1995 (GRUR-Int. 1996/726) og VLK af 27.1.1997, ref. i U 1997.486 V.
- Side 635 -
...er ganske betydningsfuld, knytter der sig stor interesse til den præcise fortolkning af lovbestemmelsens betingende kendsgerninger: Hvad vil det sige, at en vare er »markedsført« inden for EU (EØS) af indehaveren selv eller med dennes samtykke? Der foreligger en række domme fra EU-Domstolen, som har bidraget betydeligt til at klarlægge spørgsmålet.
- Side 639 -
...10 a, stk. 1, (»for varer«, jf. den engelske direktivtekst: »use in relation to goods«) taler vel nærmest for den sidstnævnte løsning, men der kan dog meget vel argumenteres for, at parallelimportøren bør have en passende adgang til at informere markedet om, at vedkommende udbyder disse varer, dvs. en vis adgang til at benytte mærket i reklamer mv.
- Side 645 -
I henhold til VML § 10 a, stk. 2, gælder der den modifikation i den i øvrigt totale konsumption, at varemærket ikke må benyttes, »hvis indehaveren har rimelig grund til at modsætte sig fortsat markedsføring af varerne, især i tilfælde, hvor disses tilstand er ændret eller forringet, efter at de er markedsført«.