- Side 309 -
...stk. 1, § 60, jf. §§ 86, 88, 92 og 93 i lov om offentlige veje, § 61, stk. 1, § 62, stk. 1 og 2, § 63, stk. 1-4, § 66, stk. 1 og 2, og § 67, jf. § 73 i lov om offentlige veje, er udtryk for, at almene offentligretlige hensyn ikke er til hinder for det ansøgte eller tilladte, og indebærer ikke rettigheder i forhold til vejens ejer og de vejberettigede.
- Side 386 -
§ 73 i lov om offentlige veje finder tilsvarende anvendelse ved byggeri, udgravning og opfyldning på og ved private fællesveje.
(...)
Stk. 2. §§ 73-76 i lov om offentlige veje finder tilsvarende anvendelse på private fællesveje i byer og bymæssige områder.
§ 67 i privatvejsloven henviser direkte til vejlovens §§ 73-76. Disse blev gennemskrevet ved lovændringen i 2014. For at bemærkningerne til denne bestemmelse kan give mening, er der indsat en fortolkning af §§ 73-76 i vejloven.
(...)
...infrastruktur. Direktivet indeholder en række forpligtelser, der gælder for »netoperatører«. Vejmyndighederne er i direktivets forstand en netoperatør, idet de stiller vejarealer til rådighed for ledninger. Direktivet forpligter netoperatørerne til at imødekomme en rimelig anmodning om adgang til infrastrukturen. Det vil i denne sammenhæng betyde vejarealet.
(...)
- Side 387 -
bedst gennemføres i national ret. I Danmark er forpligtelserne fastsat i graveloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 845 af 21. august 2019, og i vejlovens §§ 73-76 om koordineringsforpligtelse og gravetilladelser.
...samt kommentaren til § 56. Det skal dog bemærkes, at grundejerne ikke kan modsætte sig arbejder med ledninger efter § 67, hvis kommunen har godkendt arbejdet efter § 68, stk. 1, eller krævet arbejdet udført, jf. § 68, stk. 4. Det er derfor noget hult at betegne reglen som en offentligretlig godkendelse, hvis gravetilladelsen skyldes ledningsarbejder.
(...)
Vejlovens § 73 er sålydende:
- Side 389 -
Der er to undtagelser fra kravet om gravetilladelse, inden gravearbejdet påbegyndes. Undtagelserne fremgår dels af vejlovens § 73, dels af gravebekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 802 af 18. juni 2018):
(...)
...gravebekendtgørelsen, at der er tale om reparationsarbejder. Det er ikke et uopsætteligt arbejde i vejlovens forstand, at en kunde ønsker en ny forbindelse, eller at en virksomhed har sat servicemål for, hvor hurtigt den kan levere nye forbindelser. Der må her være tale om en force majeure-lignende situation. Undtagelsen er udvidet i gravebekendtgø-
(...)
- Side 391 -
...arbejder under efteranmeldelsesordningen efter gravebekendtgørelsens § 8. Det må kræves, at vejmyndigheden fører tilsyn med retableringen eller stiller krav om, at der både før og efter påbegyndt arbejde indsendes fotodokumentation af den pågældende vejs stand. Sidstnævnte kan naturligvis kun ske for arbejder, der kræver en gravetilladelse efter stk. 1.
Vejlovens § 73, stk. 2, vedrører primært arbejder, der fysisk kan skade belægningen, afmærkning eller skelsten, hvorimod der med stk. 3 tænkes på
(...)
- Side 392 -
...til vejen, jf. stk. 6. Dette gælder dog kun ved nye opgravninger. Risiko for udskridning fra allerede etableret byggeri, grundet fx dårlig sikring af skrænt, må dækkes af de almindelige erstatningsretlige regler om erstatning uden for kontrakt. Hvis udgravningen foregår uden for bestemmelsens geografiske anvendelsesområde, kan der ikke stilles krav.
...ligeledes sikring af ledninger, kabler, standere mv., der er anbragt i vejarealet. Dette er i overensstemmelse med princippet i byggelovens § 12 hvorefter bygherren har ansvaret for at sikre, at der træffes de nødvendige foranstaltninger for at sikre omkringliggende grunde, bygninger og ledningsanlæg ved udgravninger, funderinger eller terrænændringer.
...grunde er det i både stk. 1 og 2 indsat, at vejlovens § 73 finder anvendelse på private fællesveje omfattet af byreglerne. Vejlovens § 73 er gennemgået under kommentaren til § 67, stk. 1, hvorfor der her koncentreres om koordineringsreglerne i § 74. Endvidere er kommentaren til reglerne om vilkår til tilladelser, dvs. vejlovens § 76, også indsat her.
- Side 394 -
Uopsættelige reparationsopgaver kan naturligvis ikke koordineres på forhånd. Derfor vil arbejder som nævnt i vejlovens § 73, stk. 1, 2. pkt., se kommentaren ovenfor, ikke være omfattet af pligten.
- Side 395 -
Hertil følger det af gravebekendtgørelsens § 2, at dokumentationen til graveansøgningen efter vejlovens § 73 skal bestå af:
- Side 397 -
...vurdering bl.a. kan stille i forbindelse med en gravetilladelse efter vejlovens § 73, stk. 1-4. Listen er, jf. ordet »bl.a.«, ikke udtømmende, men indeholder alene eksempler på vilkår, der kan anvendes. Oplistningen indeholder de typisk anvendte vilkår i forbindelse med gravetilladelser. Fælles for de oplistede vilkår er, at de varetager trafikale hensyn.
- Side 398 -
Vejlovens § 73, stk. 3, åbner mulighed for, at vejmyndigheden kan give påbud om lovliggørelse, hvis en tilladelsesindehaver ikke overholder gravetilladelsen eller de vilkår, der er i tilladelsen. Hvis et påbud ikke overholdes, kan dette straffes med bøde, jf. privatvejslovens § 98.
- Side 424 -
Bestemmelsen kan bruges, hvis der er behov for at koordinere ledningsarbejdet med andre vejarbejder, jf. § 67, jf. vejlovens § 74, eller hvis ledningsejeren ikke overholder vilkår, jf. vejlovens § 76, der er stillet i forbindelse med gravetilladelse efter vejlovens § 73, stk. 1-4.